Sosyalleşme kavramı yaşanılan toplumun kültürünü öğrenme süreci olarak tanımlanmış, tüketici sosyalleşmesi ise doğumdan itibaren başlayan ve hayat boyu devam eden tüketimle ilgili yetenekleri edinme sürecidir. Tüketici sosyalleşmesi genellikle çocukları incelemekte ve yetişkinlik dönemine geçildiğinde bireyin kimliğinin oturduğu ve oluştuğu kabul edilmektedir. Geleneksel tüketici sosyalleşmesi bu yönde devam ederken hızla gelişen toplumsal değişmeler tam tersi yönü işaret etmektedir. 'Geri', 'Ters' veyahut 'Yeniden' tüketici sosyalleşmesi negatif bir anlam taşımamakla birlikte bu yönün değişimini göstermek için kullanılmaktadır. Araştırmanın amacı teknoloji ve internet kapsamında tüketici geri sosyalleşmesini kavramak ve bu konuda çocukların rollerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nicel ve nitel analiz yöntemleri seçilmiştir. Yapılan literatür taraması sonucu iki farklı ölçek Türkçe'ye adapte edilmiş ve bir ölçek araştırmacı ve danışmanı tarafından daha önceki nicel çalışmaları göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır. Katılımcılara kolayda örnekleme yöntemiyle ulaşılmıştır. Mevcut pandemi durumu sebebiyle anket çevrimiçi ortamda gönderilmiş ve veriler aynı yöntemle toplanmıştır. Katılımcıların en az bir çocuk sahibi olmaları istenmiştir. Katılımcıların yaşları için, daha önce bu alanda yapılan çalışmalarda kesin bir sınıflandırma bulunmaması sebebiyle keşfedici bir yaklaşım seçilmiş ve bir yaş sınırı koyulmamıştır. 586 kişiye ulaşılmış ve kümeleme analizi sonucu karışık özellikler gösteren 262 kişi araştırma modelinden çıkarılmıştır. Araştırmanın bulgularında çocukların aldığı roller (öğretici, aracı ve uzman) belirlenmiştir ve bun roller baz alınarak K-means kümeleme analizi yapılmıştır. Ortaya çıkan kümeler sonucu baskın rollerin ortaya çıktığı katılımcılara multinominal lojistik regresyon uygulanmıştır. Modelin yordayıcı değişkenleri; ebeveynlerin çocuklarını yetiştirme tarzları (ebeveynlik stilleri), ebeveynlerin dijital okuryazarlık seviyeleri ve aile yapılarıdır. Multinominal lojistik regresyon sonuçlarına göre, ebeveynlerin duyarlılıklarındaki ve en büyük çocuğun yaşındaki artış, tüm çocuk rolleri kategorilerinde bulunma şansının artmasına sebep olmaktadır. Katılımcıların eğitim düzeyleri çocukların aracı rolü ve öğretici rolü açısından önemli bir yordayıcı değişkendir. Yalnızca çocukların aracı rolü yaş gruplarına göre farklılık göstermiştir.
Socialization defined as the process of learning the culture of the society who's lives in it. Consumer socialization is a process of acquisition of the abilities related to marketplace activities, and it starts from birth and continues a lifetime. In consumer socialization, the focus is usually children, and it is accepted that the individual's identity formed when someone reached adulthood period. While traditional consumer socialization continues this direction, emerging societal changes point out the opposite direction. 'Reverse' or 'Resocialization' of consumers does not carry negative meanings; besides, they are used to indicate directional change. This research aims to understand consumer reverse socialization and identify children's roles in this process in the context of technology and the Internet. Qualitative and quantitative methods applied in this research. After the literature review, two scales adapted, and one scale formed by the researcher and the supervisor considering previous qualitative research results. Participants reached by a convenience sampling method. Due to the pandemic, questionnaires were sent via online methods and collected in the same way. The only condition for participation was to have at least one child. Considering previous researches has no age classification, an exploratory approach was taken and the age of participation is not restricted. Five hundred eighty-six participants reached and 262 participants excluded from the research model due to mixed characteristics result in cluster analysis. The results showed that three children's roles identified: the teacher, the broker, and the expert, and according to these roles K-means cluster analysis applied. After clustering analysis, participants, who showed a dominant children's role in their cluster, were subjected to multinominal logistic regression. Predictor variables of the model are parental style, digital literacy, and family information of the sample. According to multinominal logistic regression, the increase in the responsiveness level of parents, and the age of the oldest child causes the increase in the odds of being all children role categories. The education level of participants is a significant predictor for the teacher and the broker role. Only the broker role of the children showed differences in age groups.