Açık Akademik Arşiv Sistemi

Kamu hizmetinden yararlananların etik davranış ilkeleri

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Musa Eken
dc.date.accessioned 2022-01-27T13:07:02Z
dc.date.available 2022-01-27T13:07:02Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Güldüler, Ertuğrul Selçuk. (2020). Kamu hizmetinden yararlananların etik davranış ilkeleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/96851
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Türkiye'de kamu yönetimi alanındaki etik düzenleme ve çalışmalar sadece kamu görevlilerini kapsamaktadır. Bu anlayışa göre kamu hizmetini sunan kamu görevlileri bir kısım kural ve sınırlamalara tabi tutularak etik dışı davranışlarda bulunmaları önlenmek istenilmiştir. Kamu hizmetini arz eden kamu görevlileri yanında hizmetten yararlananların da kamu hizmetinin bir tarafı olduğu ileri sürülebilir. Buradan hareketle bu çalışmada kamu yönetiminde etik dışı davranışların sadece kamu görevlilerinin davranışlarına indirgenemeyeceği varsayılmaktadır. Çalışma kapsamında kamu hizmetinden yararlananların da zaman zaman etik dışı davranışlarda bulunabileceği ve etik dışı davranışlarda bulunuyorlar ise bu davranışların hangi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği saha araştırması yoluyla incelenmiştir. Buradan elde edilen veriler ışığında kamu hizmetinden yararlananların etik davranış ilkeleri ortaya konulmuştur. Saha çalışmasında aranan soruların cevabını keşfetmek için görüşme ve anket ile elde edilen verilerden yararlanılmıştır. İlk olarak kamu görevlileri ile görüşülmüştür. 21 farklı kamu kurumundan farklı pozisyonda 49 kamu görevlisi ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmelerden elde edilen veriler standardize edilerek anket formu yardımıyla kamu hizmetinden yararlanan 1.190 kişi ile saha araştırması yapılmıştır. Toplanan veriler SPSS programına yüklenerek analizlere tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonuçları kamu hizmetinden yararlananların etik dışı davranışlara bulunduklarını ve davranışlarının bazı değişkenlere göre anlamlı farklılık oluşturduğunu göstermektedir. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Teorik bölümünden oluşan birinci bölümünde; etik kavramının ne anlama geldiği, diğer disiplinlerle ilişkisi, kamu yönetimi etiği, yeni kamu yönetimi anlayışı ve etik anlayışın değer kazanması incelenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde Türk kamu yönetiminde etik politika ve uygulamalar ve etik ile ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi verilmiştir. Saha çalışmasının yer aldığı üçüncü bölümde araştırmanın konusu ve önemi, amacı, yöntemi, saha çalışmasından elde edilen veriler ve analizlere yer verilmiştir.
dc.description.abstract Regulations and academic studies on public sector ethics cover only public officials in Turkey. Regulations and codes aim to prevent public officials from engaging in unethical behavior with certain rules and limitations, relevant literature mostly focus on examining the ethical behavior of public officials in various levels of government. However, the users or clients of public services (in a broader term citizens) are also a part of a public service and possibly affect public official's ethical manner and decisions. Therefore, this study assumes that unethical behavior in public administration cannot be limited to the behavior of public officials alone. In this study, individuals who benefit from the public service as service users or stakeholders can also behave unethically. One of the aims of this study is to investigate the attitudes of service users on unethical behavior and examining the shift in attitudes depending on various independent variables. Depending on the empirical data, a code of ethics for service users for public services is proposed as a policy suggestion. The data in the study was obtained by a constructed interviewing and a survey study. In the first phase, interviews were conducted with 49 public servants in various positions from 21 different public institutions. The data obtained from these interviews were standardized and field surveys were conducted with 1,190 person who benefited from a specific local public service. The data was analyzed with the SPSS program. The results of the study show that beneficiaries of public services engage in unethical behavior and that their behavior differs significantly according to variables. The study has three sections. In the first section theoretical and conceptual framework is constructed. In this section the definition of ethics, the relationship between the other disciplines are examined. In the second section, ethics in public administration, ethical policies and practices, Turkish public administration, and legal regulations related to ethics are examined. In the third section, the subject and importance of the research, its purpose, method, data and analyses obtained from the fieldwork are given.
dc.format.extent vii, 132 yaprak : tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Etik
dc.subject Kamu yönetimi
dc.subject Etik İlkeler
dc.subject Kamu yönetimi etiği
dc.title Kamu hizmetinden yararlananların etik davranış ilkeleri
dc.type doctoralThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı
dc.contributor.author Güldüler, Ertuğrul Selçuk
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/