Bu çalışma, kalkınmada öncelikli sektörlerden biri olan bilişim sektörünün Türkiye ekseninde nasıl gelişeceği sorusuna insan kaynağı temelinde cevaplar aramaktadır. Bilişim sektörüne katkı sağlamak amacıyla sektörün aradığı işgücü niteliklerinin bilişim eğitim sisteminden mezun olan öğrencilere kazandırılması hedeflenen nitelikler ile uyumunu araştırmaktadır. Bu yönüyle Türkiye'deki bilişim sektörü işgücü piyasasının eğitim istihdam uyumu incelenmektedir. Çalışma, 2017-2018 yılları içerisinde Türkiye'de faaliyet gösteren üç büyük elektronik istihdam platformunun yayımladığı bilişim sektörü iş ilanları üzerinden talep yönlü işgücü nitelikleri ile 2019-2020 döneminde eğitim kurum ve kuruluşlarının oluşturduğu bilişim eğitim sisteminin müfredat ve hedef çıktıları üzerinden ortaya çıkan eğitim nitelik kazandırma çalışmalarını karşılaştırmaktadır. Çalışmanın yöntemi, kavramsal çerçevenin oluşturulduğu literatür taraması ile veri setleri içerisinden tümevarımsal yöntem kullanılarak ortaya çıkarılan sonuçların kendi içerisinde test edildiği nitel veri analizidir. Daha önce benzer bir çalışmanın yapılmaması ve verilerin kodlama işlemine tabi tutularak derinlemesine analiz edilmesi gerekliliği nedeniyle nitel veri analizinin bir alt unsuru olan içerik analizi seçilmiştir. Türkiye Bilişim Sektörü işgücü niteliği analizinde firmaların özellikle hizmetler sektörüne üretim yapan web yazılımcılığı alanında istihdama ihtiyaç duyduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca diğer yazılım türleri ve programlama dilleri ile sistem yönetimi, siber güvenlik uzmanı ve sosyal medya uzmanı gibi bilgi teknolojileri alanlarında çalışanlar aranmaktadır. Firmalar, çalışanlarında en az bir programlama dili, veri tabanı sorgulama dili, veri tabanı yönetim sistemleri, grafik tasarım yetenekleri, sunumcu yönetimi, siber güvenlik araçları gibi teknik bilgiler aramaktadır. Bu niteliklere ek olarak İngilizce dil bilgisi, esnek çalışma saatlerine uygunluk, ekip çalışmasına yatkınlık, analitik düşünme ve problem çözme yeteneği, dokümantasyon, müşteri ilişkileri ve iletişim gibi sosyal yönlerden de kendilerini geliştirmelerini beklemektedir. Türkiye'de okul öncesinden yüksek öğretime kadar örgün ve yaygın olarak çok yönlü nitelikteki bilişim eğitimlerini, özel ve kamu eğitim kuruluşları desteklemektedir. Eğitim müfredatları ve hedef çıktıları üzerinden ortaya çıkan nitelikler, sektörün aradığı bilişim işgücü niteliklerinin tamamını karşılamaktadır. Çalışma, öğrencilere iş bulmak amacıyla kazanmaları gereken işgücü niteliklerine, kurumlara ihtiyaç duydukları işgücü niteliklerinin belirlenmesi ve ilan edilmesi noktasında dikkat etmeleri gereken hususlara ve eğitim sisteminin düzenlenmesi ile geliştirilmesi gereken noktalara ilişkin tavsiyeler sunmaktadır.
SUMMARY