dc.contributor.advisor |
Profesör Doktor Tuncay yılmaz |
|
dc.date.accessioned |
2022-01-26T09:03:05Z |
|
dc.date.available |
2022-01-26T09:03:05Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Kardaş, Aleyna Nur. (2021). Kişilik Özellikleri ile Toplumsal Cinsiyet Algı Düzeyleri Arasındaki İlişki : Orta Kademe Yöneticiler Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü, Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/96653 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Kişilik özellikleri ile toplumsal cinsiyet algısı arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmayı amaçlayan bu çalışma kapsamında, Doğu Marmara Bölgesi'nde tekstil, imalat, otomotiv ve gıda sektörlerinde faaliyet gösteren örgütlerde görev yapan 783 orta kademe yönetici ile bir anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışma hayatında toplumsal cinsiyet algıları, çalışanların bizzat etkileşim içinde oldukları amirleri vasıtası ile üretilmekte ve kadına yönelik bakış açısını belirlemektedir. İş Kanunu'nun 5. maddesine göre "İş ilişkisinde dil, ırk, cinsiyet, siyasal düşünce ve benzeri sebeplere dayalı ayrım yapılamaz." Bu maddede cinsiyet nedeniyle doğrudan veya dolaylı olarak farklı işlem yapılamayacağı, yasaca belirtilmiştir. Buna rağmen erkek ile kadının farklı statüde değerlendirilmesi, toplumsal cinsiyet algısına etki eden bir başka değişkenin bulunduğuna işaret etmektedir. Bu değişkenin kişilik özellikleri olarak temel alınması bu çalışmayı anlamlı kılmaktadır. Toplumsal cinsiyet algısı ile orta kademe yöneticilerin kişilik özellikleri arasında bir ilişkinin olup olmadığını tespit etmek, araştırmamız açısından önemlidir. Çalışma kapsamında elde edilen veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak çeşitli istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur. Yapılan çalışma sonucunda orta kademe yöneticilerin kişilik özellikleri ile toplumsal cinsiyet algı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. İlaveten katılımcıların kişilik özellikleri ve toplumsal cinsiyet algı düzeylerinin demografik özelliklerine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmadan beklenilen çıktılar, kişilik özellikleri ile toplumsal cinsiyet algısı arasında ilişki olup olmadığını belirlemek, ikisi arasında bir ilişki olması durumunda kişiliğin hangi alt boyutunun ya da boyutlarının toplumsal cinsiyet algısına etki ettiğini tespit etmek ve bu doğrultuda alana katkı sağlamaktır. Kişilik özellikleri temelinde ilerleyecek olan çalışmanın iş yaşamında bir farkındalığa yol açması hedeflenmektedir. Yine iş yaşamında karşı karşıya kalınan cinsiyetçi tutumların önlenmesine yönelik bir bakış açısı kazandırmak öncelikli hedeflerimizdendir. |
|
dc.description.abstract |
In this study, which aims to reveal the relationship between personality traits and gender perception, a survey was conducted with 783 middle-level managers working in organizations operating in the textile, manufacturing, automotive and food sectors in the Eastern Marmara Region. Gender perceptions in business life is produced by employees and their superiors who they are directly interacted with and it determines the perspective on women. According to 5th article of Labor Law, "No discrimination based on language, race, gender, political opinion and similar reasons can be made in business relations." In this article states that according to the law, different transactions cannot be made directly or indirectly due to gender. Notwithstanding, the different evaluation status of men and women indicates that there is another variable that affects the perception of gender. The fact that this variable is based on personality traits makes this study meaningful. It is important for our research to determine whether there is a relationship between gender perception and mid-level managers' personality traits. The obtained data were analyzed in various statistical aspects by using the SPSS 24.0 program. The findings of this study point out a statistically significant relationship between middle-level managers' personality traits and their gender perception levels. Another conclusion of this research is that the personality traits and gender perception levels of the participants differ according to their demographic characteristics. The expected outcomes of this study are to determine whether there is a relationship between personality traits and gender perception, to specify which sub-dimension or dimensions of personality affect gender perception in case of a relationship between the two, and to contribute to the field accordingly. It aims to create awareness in the business life of the work, that will progress on the basis of personality traits. Moreover, one of our primary goals is to bring a perspective to prevent sexist attitudes encountered in business life. |
|
dc.format.extent |
x, 144 yaprak : tablo; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Kişilik Özellikleri |
|
dc.subject |
Beş Faktör kişilik kuramı |
|
dc.subject |
Toplumsal cinsiyet algısı |
|
dc.title |
Kişilik Özellikleri ile Toplumsal Cinsiyet Algı Düzeyleri Arasındaki İlişki : Orta Kademe Yöneticiler Örneği |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü, insan Kaynakları Yönetimi Anabilim Dalı, |
|
dc.contributor.author |
Kardaş, Aleyna Nur |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|