Açık Akademik Arşiv Sistemi

Foucault’nun Heterotopyaları: Kapatma ve Kapanma Pratiklerinin Çağdaş Sanata Yansıması

Show simple item record

dc.date 2021
dc.date.accessioned 2021-12-19T08:39:41Z
dc.date.available 2021-12-19T08:39:41Z
dc.date.issued 2021-01
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/96533
dc.description.abstract Foucault’nun heterotopya kavramı heterojen kimliğiyle, birbiriyle bağdaşmaz unsurların yan yana, üst üste geldiği, ötekiliğin deneyimlendiği mevkileri yansıtır, postmodern dönemin hetorojenliğe ve ötekiliğe atfettiği özgürleştirici potansiyel ile bu kavram sanat alanında da sıkça karşımıza çıkmaktadır. Heterotopyalar, mekânsal yaşam alanına karışarak tecrit edebilir ve nüfuz edebilir niteliğiyle, kapatma ve kapanma pratiklerinde toplumsal bir karşılaşma imkânı sunarak ötekiliğe açılan geçitleri yaratır. Modern dönemde kapatma pratiklerinde tecrit, norm merkezli ayrıştırma sistemine dayanan, öznenin sabitlendiği panoptik bir disiplin biçimiyle yapılmıştır. Bu dönemde kapatma pratiklerinde panoptizm, yalnızca itaatkâr bedenler üretmemiş, aynı zamanda modern ruhu da tahakküm altına alarak kapanma pratiklerinin kabulünü kolaylaştırmıştır. Postmodern dönemin kaotik, heterojen kent imgesi içinde kapanma pratikleri, kamusal alana sızarak tahakküm mercii olmadan özgürlük fantazmagoryasıyla öznenin kendini sınırladığı bir mekanizmaya dönüşmüştür. Kapatma-‐kapanma pratikleri çağdaş sanata da yansıyarak, ötekiliğin özgürleştirici potansiyelinin gündelik karşılaşma formlarıyla sunulduğu deneyim alanlarını yaratmaktadır. Bu makalede, heterotopya alt başlığı altında incelenen kapatma-‐‑kapanma pratiklerinin tarihsel süreci irdelenerek, çağdaş sanattaki yansımalarını eserler üzerinden biçim-‐‑içerik analizleriyle ortaya koymak amaçlanmıştır. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi en_US
dc.relation.isversionof 10.17484/yedi.769911 en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Heterotopya, kapanma, kapatma, çağdaş sanat. en_US
dc.title Foucault’nun Heterotopyaları: Kapatma ve Kapanma Pratiklerinin Çağdaş Sanata Yansıması en_US
dc.type article en_US
dc.contributor.authorID 0000-0001-5643-0518 en_US
dc.identifier.startpage 133 en_US
dc.identifier.endpage 146 en_US
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Anabilim Dalı en_US
dc.relation.journal Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi en_US
dc.identifier.issue 25 en_US
dc.contributor.author Erdoğdu Özgenç, Neslihan
dc.contributor.author Ertop, Sümeyye


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record