Açık kanatlı çarklardan oluşan sirkülasyon pompaları, imalatlarının kolaylığını maliyetlerinin düşüklüğü ve uzun ömürlü olmaları nedeniyle oldukça fazla kullanım alanlarına sahiptirler. O Otomobil soğutma suyunun pompası, çamaşır makineleri, bulaşık makineleri ve vidanjörler gibi hemen hemen her alanda kullanım sahası olan, bu tip pompaların en önemli kısımlarını çarklar oluşturur, dolayısıyla bu tez içinde 5 kanatlı çarklar ele alınarak üzerinde teorik ve deneysel araştırmalar yapılmıştır. Bu maksatla öncelikle tercih edilen kanat profili modelinin hangisinin daha iyi olduğu araştırılmıştır. Bu araştırma esnasında öne eğik, geriye eğik ve düz kanatlı çarklar imal edilip deneylere tabi tutulmuştur. Elde edilen veriler grafiklerle incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Ayrıca gerek otomobil sanayinde gerekse bulaşık makinesi gibi ev eşyalarında akışkan sıcaklığının farklı olması nedeniyle deneyde kullanılan su ısıtılarak farklı sıcaklıklar için deneyler yapılmıştır. Yani ısıtılan suyun sıcaklığının debi, basınç, güç, verim üzerinde etkileri aranmış olup aralarındaki ilişkinin sıcaklıkla değişimi irdelenmiştir. İncelenmekte olan bu araştırma geliştirme konusunda ilk olarak aralık etkisinin oluşumu anlatılacak açık kanatlı pompaların çalışması hakkında bilgi verilecek ve çark içinden geçen akışkan durum incelenecektir. Açık kanatlı pompalarda hemen hemen tüm karakteristik değerler çarkın özelliğine bağlı oldukları için öncelikle taşıyıcı kanat teorisi ele alınıp araştırılacaktır. Çark pompa içinde dönen bir parça olduğu için dönen elemanlara etki eden kuvvetler incelenmiş özellikle çarka etki eden itme konusu araştırılmaya çalışılmıştır. Aralık kayıplarına değinmeden önce aralık kayıpları üzerine yapılan çalışmalar incelenmiş ve literatür verileri derlenerek literatür taraması bölümünde özetlenmiştir.
Circulation pumps those consisting of open impeller vanes have a wide spred use like vekiele cooling water pumps, wasching machines, dish-waschers and vidanjor be cause of their easy manufacturing, low cast and long life the most part of these pumps is their vanes conseguently in this thesis 5 vane pumps have been examined and theoretical and expermental researches have been done first, the best vane profile is examined by manufacturing forword impeller, backvard impeler and straight impeller vanes and experimenting on these. Experimantal data has beenexamined graphs and results have been interpreted in both automotive industry and house hold industry fluid temperature is different so, in addition in the experiments water is heated to differnet temperatures. That means, the effects of heated water temperature on flow, presure power and efficiency have been examined the relations between temperature and these have been discussed. In this experimental investagation at first the formation of the clearance effect is explained the information about the working principles of open impeller pumps is outlined and the flow of fluid through the impeller is investigated. Since all of system characteristics of on open impeller pump on the characteristics of on open impeller pump on the characteristics of impeller, the carrying impeller theory is depend derived. As the impeller is apartratting in apump, the forces acting on rotating elements are studied, particularly the concept of impulse force acting upon impeller is investigated. Before studding the effect of clearance losses, the available literature on the subject is briefly given.