ÖZET Anahtar Kelimeler: Motor Çalışma Sıcaklığı, Motorlarda Yakıt ekonomisi, Motor Sıcaklığı. Dünyanın gün geçtikçe büyüyen enerji ihtiyacı, enerjiyi ve dolayısıyla enerji kaynaklarını günümüzün en kritik ve önemli konusu haline getirmiştir. Ülkeler ellerinde bulunan kısıtlı enerji kaynaklarını mümkün mertebe ekonomik kullanmaya başlamışlar, yeni enerji kaynaklarının arayışına yönelmişlerdir. Çağımız ekonomi çağıdır. 21. yüzyıla girerken her konuda olduğu gibi ülkemizde de petrol ve ürünlerinin ekonomik kullanılması gelecek günlerin en büyük amacıdır. Bu çalışmada turbo doldurmalı, su soğutmalı dizel bir motorda soğutma suyu sıcaklığının yakıt tüketimine etkileri incelenmiştir. Motor, farklı çalışma sıcaklıklarında test edilmiştir. Elde edilen deneysel veriler kullanılarak çeşitli yük ve devir kademelerindeki karakteristik değerler, tablo ve grafik halinde sunulmuştur. Bulunan sonuçlara göre soğutma suyu sıcaklığındaki değişimin yakıt tüketimindeki değişim oranı hesaplanmış, bu konuda ekonomik çalışma bölgesinin ve diğer motor karakteristiklerindeki değişikliklerin tespitine çalışılmıştır.
Keywords: Engine Working Temperature, Fuel Economy, Engine Temperature The need of energy raising day by day makes the energy so the source of it the must critical and important subject nowadays. The nations having limited source of energy are trying to use the energy economically and they have a tendency to investigate new source of it. Our era is economy era. At the beginning of the 21 'st of century, like every subject the great aim of near future is to use the petroleum products economically like in our nation. In this study, the effect of cooling water's temperature on the consumption of the diesel motors having turbo charge and cooling by water were investigated. The engine was tested under various temperatures. By using the experimental datum, the characteristic values on the various load and the rotation are presented cut at table. According to result, of the ratio changes of the cooling water temperature and the ratio of the consumption of the fuel was calculated, related to this, it was tried to determine the economical working area. Apart from this, it was also fixed the characteristic changes of the different motors. XI