ÖZET Bu çalışmada motorlu taşıtlarda alternatif amaçlı yakıt olarak gaz kullanılması ele alınmıştır. Sıvılaştırılmış Petrol Gazı ( L.P.G. ) uygulamaları ile bu uygulamaların avantaj ve dezavantajları incelenerek çevre üzerine etkileri değerlendirilmiştir. Bu güne kadarki L.P.G. uygulamalarında görülen bağlantı teknikleri, sistem ekipmanları ve emniyet tertibatları tek tek ele alınarak incelenmiştir. Özellikle sıvı yakıtların fiyatlarındaki hızlı artış sebebiyle daha ucuz ve daha iyi emisyon sağlıyan L.P.G. günlük hayatımıza ulaşım konumunda daha hızlı girmeye başlamıştır. Özgül yakıt tüketimi itibariyle benzine göre çok daha düşük değerlere sahip olan L.P.G. aynı zamanda fiyat olarakda daha ekonomik bir cazibe oluşturmaktadır. Halen uygulanma teknikleri yönüyle yeterli güven ve teknolojiye sahip olmamış bulunan atelyelerin daha etkin denetlenmesi ve uygun teknik teshisatla çalışmalarının zorunlu olduğu görülmüştür. Aynı taşıtta hem benzin hemde L.P.G.'nin isteğe bağlı olarak kullanılması bir avantajdır. Ancak uzun süre kullanım sonunda motor elemanlarında nasıl bir etki oluşturduğu kesin olarak belli değildir. Emisyonlar açısından oldukça faydalı sonuçlar veren bu uygulama çevresel etkileri ile ülkemizdeki ve diğer ülkelerde ki uygulamaları incelenmiş ve bir değerlendirme yapılmıştır. Sonuç olarak gerekli teknik emniyet çalışmaları yapılarak motordaki diğer etkiler daha geniş bir şekilde incelenmek suretiyle önemli bir alternatif yakıtın taşılların geleceğinde yer alacağı düşünülmektedir. i xi
LPG Applications in spark iqnitioned Motors In this research, gas usage as an alternative fuef in motor vehicles is reviewed, Liquefied Petroleum Gas (L. P. G. ) applications and their advantages and disadvantages are examined and an assessment on their effect to the environment was made. All the connection techniques, system equipments and safety precautions in L, P, G applications till today are examined on an individual basis. Mainly due to the rapid increase in the prices of the liquid fuels, L.P,G., with its better economics and emission, is more rapidly penetrating to our daily lives on transportation, L.P.G., which has very low figures in oil consumption compared to gasoline, is also comparatively more attractive in terms of cost. It is understood that the workshops which does not have the required safety and technology on the application techniques yet, should be more closely screened and should work with more appropriate technical framework. It is an advantage to use both gasoline and L.P.C in the same vehicle. But its longterm usage effects on the motor parts is not yet known exactly. With its useful results on the emissions, this application is viewred with its effect on the environment considering the appliostions in our country and others, and an assessment was made. As a result, after the necessary technical safety works are completed and its effects on motor is reviewed more thoroughly, it will be an important altsmative fuel in the future of the vehicles. XH