ÖZET Anahtar Kelimeler: Trafik Güvenliği, Sürücü Eğitimi Bu çalışmada, trafik kazalarına sebep olmada en büyük sorumluluğu üzerinde taşıyan insan unsuru üzerinde durulmuştur. Bu amaçla genelde eğitim, özelde ise sürücü okullarında verilen eğitim incelenmiştir. Bu sebeple çalışmanın ikinci bölümünde çeşitli ülkelerde ve ülkemizdeki trafik kaza sayıları ile insan faktörünün trafik kazalarına etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölüm de ise ülkemizdeki trafik mevzuatının gelişimi, trafikle ilgili çıkan yasalar ve bu yasalarla belirlenmiş ilgili kurum ve kuruluşlar ile bu kuruluşların çalışmalarından bahsedilmiştir. Yine burada kısa süre önce TBMM Trafik Kaza Araştırma Komisyonunca yapılan araştırmanın sonuç bildirilerinden de bahsedilmiştir. Dördüncü bölümde, ülkemizdeki eğitim kurumlarında trafik eğitiminin ne şekilde yapıldığı; beşinci bölümde, yurtdışında, çeşitli ülkelerde sürücü okullarının nasıl açıldığı, buralarda sürücü eğitimlerinin nasıl yapıldığı ve sertifikaların nasıl verildiği gibi konular incelenmeye çalışılmıştır. Altıncı bölümde ise ülkemizdeki sürücü eğitimi ve ehliyet verme konularında, eski sistem ve sürücü kurslarındaki eğitim durumu incelenmiştir. Bu amaçla hazırlanan anket sorulan 750 sürücü üzerinde uygulanmış ve sonuçlan bu bölümde irdelenmiştir. Hazırlanan anket 2 kısımdan oluşmuştur. 1. kısım sorulan ehliyetini eski sistemle alanlara yöneliktir. Burada sürücülerin nitelikleri, bilgi durumları, oldukları sınavlar ve trafik kazalarıyla ilgili sorular sürücülere yöneltilmiştir. 2. kısım sorulan ise birinci kısım sorularına ilave olarak sürücü kurslarındaki eğitimin işleyiş durumu ve sürücü kurslarının yeterliliği/verimliliği ile ilgili soruları içermektedir. Son bölümlerde ise çalışmanın geneli ve elde edilen anket sonuçlan genel olarak değerlendirilmiş ve bazı öneriler yapılmaya çalışılmıştır.
TRAFFIC/DRIVER EDUCATION ANALYSIS IN TURKEY and OTHER COUNTRIES - SUMMARY Key Words: Traffic safety, Driver education In this study the human factor in the traffic accidents which is the biggest one in this field, has been fowsed for this reason the general and specific driving school educations have been invenstigated. Therefore the human factor on traffic accident some other countries and Turkey have been searched in the second chapter of this study. In third chapter the developing of traffic law in Turkey, ahead traffic law and related offices and their work have been discussed. Also in a short time ago noticed report of TBMM (Turkey Nationel Parliament) Traffic Accident Research Commity has been mentioned. In fourth chapter the method of traffic education, in Turkey; in fifth chapter the method of opening the driving school and metodology of traffic education and to give the driving certificate in some other countries have been investigated. In sixth chapter, the previous valid driver education systems for to get driving licence and valid educational system in the driving course have been investigated. The inquiry questions which have two parts have been applied to 750 people and the results discussed. In first part the questions are asked who got the driving licence during the previous system the questions includes the driver statues, education, applied tests and traffic accidents. In the second part the questionary includes questions the methods of educational system and the efficiency of the driving course. In the final parts general discussion of enquary question outcomes with recommendation have been made. XI