ÖZET Bu tezde bir Sandviç panel makinasında yaşanan bir sorun araştırılarak çözümü sağlanmıştır. Alüminyum veya galvanizli sac levhaya sandviç formunda şeklin verildiği söz konusu makinanın ana tahrik kısmında dört adet tako generatörlü DA motoru bulunmaktadır. Bu motorların hızlan bir PLC tarafından denetlenmektedir. Makina hız modundan akım moduna geçtiğinde alüminyum veya galvanize şekil veren miller aşın hızlanmaya geçerek sacı deformasyona uğratmaktadır. Bu sorun sürekli olmayıp, ara sıra yaşanmaktadır. Bu çalışmada öncelikle sorunun ana tahrik kısmındaki DA motorlarının hız denetiminden kaynaklandığı tesbit edilmiştir. Sorunun çözümüne yönelik olarak tahrik sistemi bir master ve 3 slave motor biçiminde düzenlenmiştir. Master motor hız denetimli, slave motorlar ise akım denetimli çalışacak biçimde tasarlanmıştır. Master motor sistemin hızını denetlemektedir. Master motorun çektiği akım ölçülerek, slave motorların momentleri hesaplanmaktadır. Böylece sistemin toplam yükünde bir değişme olduğunda motorların çektiği akımlar sacı deforme etmeyecek biçimde değişmektedir. Sistemin otomasyonu ve gerekli hesaplamalann yapılabilmesi için PLC kullanılmıştır. -Vlll-
Automation of Sandwich Panel Machine with PLC Keywords: sandwich panel machine, aluminium and galvanized sheets, pic, dc motor In this thesis, the proplem occured in the Sandwich machines was investigated, and a novel solution was proposed for the proplem. To drive the system in which the aluminium and galvanized sheets were shapped in the form of sandwich, four DC motors with takogenerators were used. The speed of the motors were controlled by a PLC (programmable lojik controller). When the system is transfered from the speed mode to current mode, the rollers which pine the shape to aluminium and galvanized sheets, accelerates and causes deformations. This proplem is not continous but randomly occurs. In this investigation, it was determined that the speed controller for DC machines in the driving system causes the proplem. To find a solution for that, one of the other three motors were arranged slave motors while the speed of the master motor is controlled, the slave motors run in to the current mode. The master motor controls the speed of the system. The torques to be generated by slave motors were estimated by measuring the current of the master motor. Consequently, when the total load of the system changed, the current of slave motors are controlled in such a way that the roller do not deform the sheets. A PLC was used to do necessory calculation and automation of the system..IX-