ÖZET Anahtar Kelimeler - yönetim bilişim sistemleri, bilişim sistemleri, belediye, sistem geliştirme süreci Yönetim bilişim sistemleri kavramı ortaya ilk atıldığı günden beri gelişmektedir. Yöneticilerin yönetim fonksiyonlarım yerine getirmede yardımcı olan, bilişim teknolojilerini kullanan bir sistemdir. Yöneticilerin özellikle karar verme sürecine hizmet etmekle birlikte planlama, koordinasyon ve kontrol işlevlerine de katkı sağlar. Her organizasyon için geliştirilebilen yönetim bilişim sistemlerinin özellikle belediyelere uygulanması bu çalışmanın amacıdır. Bu amaçla öncelikle yönetim bilişim sistemleri kavramından bahsettik. Yönetim bilişim sistemlerinin tanımı, zaman içerisinde gelişimi, gerekliliği ve önemi tezin birinci bölümünde ele alındı. İkinci bölümde yönetim bilişim sistemlerinin organizasyondaki yeri, öğeleri, organizasyona etkileri ve katkıları anlatıldı. Bilişim teknolojilerini yoğun olarak kullanan organizasyonlar için kullanılan, yeni bir kavram olan, T-Form organizasyonların özelliklerine değinildi. Organizasyonların farklı seviyeleri olduğu ve her bir seviyenin ihtiyaç duyduğu bilişim sistemlerinin de farklı olduğu söylendi. Bilişim teknolojileri ile şirket stratejilerinin ilişkisi ve organizasyonlar ile teknolojilerin etkileşimi anlatıldı. Amaç, yönetim bilişim sistemlerinin belediyelere uygulanması olduğu için üçüncü bölümde de belediyeler hakkında geniş bilgi verildi. Belediyelerin yasalarda nasıl tanımlandığı, belediyelerin organları, mali kaynaklan, görevleri belirtildikten sonra belediyelerin fonksiyonları sınıflandırılarak anlatıldı. Belediyeler ve yönetim bilişim sistemleri hakkındaki bilgilerden sonra belediyelerde yönetim bilişim sistemlerinin nasıl uygulanacağına geçildi. Dördüncü bölümde, belediyelerde niçin yönetim bilişim sistemlerine ihtiyaç duyulabileceği, sistem geliştirme süreci, belediyelerde karşılaşılan problem çeşitleri ve YBS'nin bu problemlerin çözümüne katkılarına değinildi. Belediye için yeni bir organizasyon yapısı önerildi. Belediyenin fonksiyoner birimlerinin bilgi ihtiyaçlarının nasıl tespit edileceği, bir örnek ile anlatıldı. Sonunda da yönetim bilişim sisteminin modeli kurularak sistemin üretebileceği raporlarla ilgili örnekler verildi.
MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS FOR MUNICIPALITIES SUMMARY Key words - management information systems, information systems, municipality, system development process The concept of management information systems (MIS) has been developing since the day it was first mentioned as a separate information technology (IT). It is a system that uses IT technologies, helps managers to perform their managerial functions. MIS not only serves managers in decision-making process but also contributes their planning, coordination and control functions. The goal of this study is implementing MIS in municipalities, which for any organization could be developed. For this aim, first we discussed the concept of MIS. Definition, evolution, need and importance of MIS are mentioned in the first part of the thesis. Second part is about the place of MIS in organization, its impacts and contributes to organizations. Specifications of T- Form organizations that use information technologies intensively are explained. It is mentioned that organizations have different levels and each level requires different kind of information system. The relationship of IT with business strategies and the interdependence between organizations and information systems is discussed. Because the aim is implementation of MIS to the municipalities, in the third part comprehensive information about municipalities is given. After stating how municipality is described in law, and its elements, financial recourses, and responsibilities the functions of municipalities are explained. Then the development of MIS for municipalities is the next. In the forth part, why municipalities might require MIS, systems development process, types of problems possibly to face in municipalities, and contributes of MIS to solve those problems are discussed. A new organizational structure for municipalities is proposed. How information requirements for functional departments of municipalities can be determined is explained with an example. Finally, MIS architecture is built and some report examples are given that the system could produce. XI