ÖZET Anahtar Kelimeler : Asenkron Motor, Vektör Kontrolü, Relüktans Motor Bilindiği gibi kıyma makinası, sucuk dolum makinası v.b. aygıtlar düşük devir ve yüksek tork ta çalışan aygıtlardır. Günümüzde bu aygıtların çalışması asenkron motorun çıkışına bağlanan redüktör veya kasnak sistemleriyle halledilmeye çalışılmıştır. Yapılan tez çalışmasında ise redüktör ve kasnak sistemlerine ihtiyaç duyulmadan elektronik kontrol devre elemanlarıyla asenkron motoru düşük devir ve yüksek tork ta çalıştırılmasının yapılabilirliği incelenmiştir. Bu işlem, asenkron motor hız kontrol cihazı (inverter) kullanılarak yapılmıştır. Ayrıca yeni bir asenkron ve relüktans tip model motor tasarımları da yapılmıştır. Bu tasarımlarda motorların ebatlarının büyüdüğü ve fazla akım çektikleri görülmüştür. Yapılan deneysel çalışmalardan da görüleceği üzere sistemin piyasadaki cihazlara göre avantajlarının olduğu; maliyet ve tork gibi de dezavantajlarının bulunduğu göz ardı edilmemelidir. Yine de ileride geliştirilmeye ihtiyacı olan bir sistem olarak görülmektedir. VIII
INVESTIGATING THE FEASIBILITY OF OPERATING THE ASYNCHRONOUS MOTOR WITH LOW SPEED AND HIGH TORQUE SUMMARY KEYWORDS : Asynchronous Motor, Vector Control, Reluctance Motor. As known the machines like mince makers, garlic-flavored sausage devices, etc., are operated on high torgue with low speed. Nowadays operation of these devices are solved by reductors or hoops system coupled to the motor's shaft. In this thesis the feasibility of operation of asynchronous motors on high torgue with low speed has been examined without using reducers or hoops. This operation has been executed by an asynchronous motor inverter. In addition a new asynchronous and reluctance type motor designs have been done. As a result of experimental works, yhe system has got the advantages over the devices used in the industry. The sizes of the motors have been increased and the original system. But the system has got some dis advantages like high cost and bigger size. The new system needs to be improved in parallel in improvemets done in material science and electrical canderetivity in the future. IX