ÖZET Anahtar Kelimeler : Elektronik ateşleme, Distribütörsüz sistem. Otomotiv endüstrisindeki gelişmeler taşıtları insan hayatının vazgeçilemez bir parçası haline getirmiştir. Taşıt sayılarının hızla artması beraberinde rekabet ve yeni teknolojik gelişmeleri de beraberinde getirmektedir. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte, elektroniğin otomotiv endüstrisinde kullanılma payı da önemli derecede artmıştır. Üretilen son model bütün araçlara elektronik ateşleme sistemleri zorunlu olarak takılmaya başlanmıştır. Elektronik ateşleme sistemleri takılmış araçlarda küçümsenmeyecek derecede yakıt tasarrufu sağlandığı ve hava kirliliğini önlediği, imalatçı firmalar ve sürücüler tarafından söylenmektedir. Her ne kadar yeni imal edilen otomobiller elektronik ateşleme sistemine sahip olsa bile, yine de ülkemizde elektronik ateşleme sistemi kullanmayan otomobil sayısı fazladır. Ülkemizdeki klasik ateşlemek' araçlara da elektronik ateşleme ünitesi takıldığı zaman; yanma olayında iyileşmeler olacağı, yakıt ekonomisi sağlayabileceği, çevrenin egzost gazlarından daha az kirleneceği, kurşunsuz benzin kullanıldığında, kurşunsuz benzinin ateşlenebümesi için gereken yüksek voltajın sağlanabileceği, platin ve distribütörün meydana getirdiği problemlerin ortadan kaldırılabileceği ve sistemde kullanılan meksefenin çıkarılabileceği düşünülerek bu deneysel çalışmaya başlandı. Bu çalışmada distribütörsüz ve platinsiz elektronik ünite, klasik ateşlemeli otomobile takılmış; mekanik bir temas olmadığından "platin aşınması" olmayıp, yapılan avans ayarının bir daha bozulmayacağı ve distribütör olmadığından ateşlemenin, distribütörlü sisteme nazaran sorunsuz çalıştığı görülmüştür. Kurşunsuz benzinin yanabilmesi için gerekli yüksek gerilim elde edilmiştir. Ve sabit zaman aralığında klasik ve elektronik ateşlemeli sistemlerin rolanti, devrindeki çalışmasında HC, %C02 ve %CO oranlan ölçülmüştür. Elektronik ateşlemeli sistemde HC ve CO oranlarının daha az olduğu; CO2 oranının daha fazla olduğu görülmüştür. Sonuç olarak; yanmamış gaz oranının (HC.CO) azaldığı, yanmış gaz oranının (CO2) ise arttığı anlaşılmıştır. Bu ise motor verimini arttırarak ve çevre kirliliğini azaltmaktadır. Mil
DESIGN AND APPLİCATİON OF A DİSTRUBUTORLESS OPTOELECTRONIC İGNİTİON SYSTEM FOR THE CONVENTIONAL CARS SUMMARY Keywords: Electronic ignition, distributorless system. Developments in automotive industry make the vehicles very important for human life. Fast inerse in quantity of vehicles brings compatation and new technogical developments togeather. Technological imporovoments make the electronics to be highly used in automotive industry. All new modeli vehicles are equiped by electronical ignition systems during production cycles in the factory. This is almost true for every model of car. Manufacturers and drivers agree that, vehicles which have electronic ignitions systems have important advantages over the conventional system. For example, two of them are cost reduction in fuel and low emision level. Even though, new model automobiles have electronical ignition system we have a lot of automobiles which don't have electronical ignition system in our country. Electronical ignition system has possitive impacts on fuel and environment. When we mount electronical ignition unit to the conventional ignition unit to vehicles in our country; combustion will improve, fuel economy will be maintained; therefore egzaust gases will become environmentaly friendly in case of using unleaded fuel; the necessary high voltage for ignition of unleaded fuel will be optained, platinium and distributor caused problems will be avoided and capacitor will be removed from the system. All of this facts caused this experimantal study to be done. In this study, unit without platinium.and distributor mounted to a conventional ignition system vehicle. Since there is not any mechanical contact there is no "platinium wear" and also avance adjustment does not give any trouble. Since there is no distributor ignition system, designed electronical system doesn't give any problems. Also the high voltage needed for the igniton of unleaded fuel was obtained. Under the test conditions it is found that emission levels. Which is obtained by using electronical system are better than the conventional systems levels. For example HC and CO levels reduces while CQj increases. XIV