ÖZET Anahtar Kelimeler : Karma kiriş, negatif moment, epoksi reçinesi, çelik lamalar. Karma kirişlerin negatif moment bölgesindeki betonarme plak ve çelik profilin birlikte çalışması durumunda çelik lamalarla yapılan bindirme eklerinin boyut ve aralıklarının değişiminin taşıma gücüne ve karma kirişin taşıma davranışını nasıl etkilediği araştırılmakta ve karma kirişin negatif moment altında şekil değiştirmesi sonucu beton plağın çelik profilden ayrılıp kalkmasını ne ölçüde önleyip önlemediği araştırılmaktadır. Bu çalışmada ele alman kirişler. 3000x800x100 mm boyutlarındaki hazır bir betonarme plak üzerinde çelik profilden ( I 120 profili ) oluşmaktadır. Karma kiriş hazırlanırken betonarme hazır plağın çelik profil ile bağlantısını sağlamak üzere elektrik kaynağı kullanılmaktadır.Hazır betonarme plak içerisine betonun karşılayamadığı çekme kuvvetlerini karşılamak üzere hesaplanmış çekme donatıları konulmaktadır. Ayrıca negatif moment bölgesinde karma kirişin taşıma gücünü arttıracak boyut ve aralıkları değişen çelik lamalar kullanılmaktadır. Karma kiriş hazırlanırken kullanılan beton, çelik profil, epoksi reçinesi ve çelik lamaların karakteristik değerleri hakkında detaylı bilgiler verilmektedir. Yapılan bu deneysel çalışma ile epoksi ile yapıştırılan karma kirişlerin negatif moment bölgelerinde çelik lamaların kullanılıp kullanılmaması durumlarında elde edilen değerler teorik ve deneysel çalışmalarla karşılaştırılmaktadır. İnşaat sektöründe yeni bir birleştirme malzemesi olan epoksi reçineleri hakkında bilgi edinilmesi amaçlanmakta ve çelik lamaların aralık ve boyutlarının değişiminin ve epoksi reçinelerinin karma kirişin negatif moment bölgesindeki taşıma davranışlarını nasıl etkilediği konusunda bilgi edinilmesi sağlanmakta ve öneriler yapılmaktadır. XI
Keywords : Composite beams, negative bending. The behavior of the composite beams and their ultimate loads. If you look at the structures, you could be able to see that most projects and steel structures generally designed as composite system. The reason for this, it is much- more economical than other systems. For example, employee wages for steel structures and materials which used for the structures are also expensive that companies and employers should consider about it especially in a developing country. As you know Türkiye has an important seismic-zone and this zone affects the structures with huge damages. Therefore, in order to have safe places to live or work, it is inevitable that you want to design composite systems. However, using those kinds of solutions reduce the fixed expenses too. Other hand, examining the steel-concrete composite structural members would be helpful how estimable they are. The highest economy is gained in the beams with about almost 50% less steel profiles in the positive bending moment zone. In continuous beams, the reinforced concrete slab above the steel section does not contribute to the composite action in the negative bending moment zone. Last, there are two approaches when computing composite beams in negative bending moment zones. First approach, composite action is avoided and all of the moment is resisted by the steel profile. To stop completely the composite action, the top flange of the steel section can be slightly covered by using bitumen when concreting. Second approach, longitudinal reinforcement is placed in the concrete slab on supports in the negative bending zone and the composite action due to its presence is taken into account. In this case, the composite action can again provide an important economy, but the compressive strength of the concrete is overlooked. Finally, this particular study focuses on the second approach and tries to find out why it is more accepted nowadays. XII