ÖZET Anahtar kelimeler - Taşıt tahriki, Sıfir emisyonlu taşıt, Alternatif enerji, îçten yanmalı motorlar, Yakıt hücresi Dünya fosil yakıt rezervlerinin tükenmekte olması, günümüz taşıtlarının çevre kirliliğine sebep olması insan yaşamında taşıtların yerinin vazgeçilmez olması gibi etkenler yeni alternatif tahrik sistemleri ve alternatif yakıt sistemleri bulmayı zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmada içten yanmalı motorlarda kullanılabilecek alternatif yakıtlardan; biyogaz, bitkisel yağlar, hidrojen ve alkolün fiziksel ve kimyasal özellikleri verilmiş, motor performanslarına etkileri incelenmiştir. Günümüz taşıtların tahrik sistemlerinde köklü değişiklikler meydana gelmektedir. Bunların başlıcalarını elektrikle tahrik edilen sistemler oluşturmaktadır. Bu tür taşıtlarda tahrik amacıyla kullanılan enerji bataryalardan, güneş enerjisinden veya yakıt hücresinden sağlanmaktadır. Gelecekte yakıt hücreleri alternatif tahrik sistemlerinde önemli bir yer teşkil edeceklerdir. Bu açıdan yakıt hücrelerinin maliyetlerinin düşürülmesi ve kapasitelerinin artırılması büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada yakıt hücre tiplerine değinilerek bu konuda yapılan çalışmalar incelenmiştir. VUI
ALTERNATIVE ENERGY RESOURCES FOR VEHICLE ENGINES SUMMARY Key Words - Vehicle propelling, Zero emission vehicle, Alternative energy Internal combustion engines, Fuel cell. The usage of alternative fuel systems are required due to the consumption of world fossil reserves, environmental and air pollution occurred by today's vehicles and their vital role in daily life. In this study, the physical and chemical properties of alternative fuels like biogas, vegetal oils, hydrogen and alcohol used in internal combustion engines were introduced and their effects on motor performance were investigated. There are radically changes in propelling systems of today's vehicles. The most important one of them is electrically propelled systems. The energy used in propelling is obtained from energy cells, sun and fuel cell in this kind of vehicles. The fuel cells will be used in propelling systems as an alternative in future. Therefore the costs of them should be decreased and their capacities must be increased. In this study fuel cell types were introduced and relegated studies were investigated. IX