Anahtar Kelimeler: Atık Isı, Turbo Şarjer, Evaporator, İnertgaz Gemilerde- büyük miktarlarda- artık ısı enerjisi oluştuğundan modern gemilerde enerji optimizasyonunu amaçlayan sistemler çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Kurulan-artık ısı sistemleri- egzost gazları ile-yaklaşık_%35' i ve silindir-soğutma- suyu, ile yaklaşık %20' si atılan ısı enerjisinin %35-50 kadarı geri kazanılabilmektedir Bu_ nedenle- bu sistemlerin.- hedeflenen yakıt tasarrufunu. sağlıyabilmesi için işletme optimizasyonu büyük önem arzetmektedir. Gemilerde genellikle- bir yada birkaçının- bir arada, kullanıldığa bu sistemlerin, yaygın ve~ enerjinin geri kazanılmasında büyük paya sahip olanları şu başlıklar altında toplanabilir. 1. Turboblöverli aşırı doldurma sistemi 2. Evaporeyterli tatlı su üretme sistemi 3. Yardımcı kazan egzostundan üretilen inertgaz sistemi 4. Egzost gaz kazanlı buhar üretme sistemi İşletme- optimizasyonunun sağlanabilmesi için bu sistemlerin tasarlanan çalışma şartlarına, yakın şartlarda tutulması, muayene,, test çalıştırma, kapatma,. Temiz lik bakım ve onarımlarının prosedürüne uygun ve bilinçli bir şekilde yapılması ile mümkün olur. Aksi- takdirde,- -bu- sistemler, tasarlandığı gibi optimum, sistemle. çalıştırılamadığı gibi hatta kapasitesinin çok altında çalıştırılırlar. Bu yüzden bu sistemlerin pratik olarak iyi tanınmış olması ve çalışma prensiblerinin iyi bilinmesi, dolayısı ile işletme koşullarının bilinçli oluşturulması şarttır. Ancak bu şekilde sistemlerin tasarlanan optimizasyon beklentilerine yaklaşılabilir. Enerji optimizasyonu için kurulan sistemlerin, çalışma ömürlerine kıyasla ilk yatırım maliyetlerini karşıladıkları bilinmelidir. Geri ödeme süresi, yapılan iyi bir işletim ile her türlü maliyet düşürülerek, çalışma ömrü uzatılarak ve tasarlanan optimizasyona mümkün olduğu kadar yakın kalması sağlanarak kısa tutulabilir.
Keywords: Waste heat, Turbo charging, Fresh water, Exhaust gas boiler Waste heat recovery systems are commonly used because of with marine engine the amount of the heat carried away by the exhaust gases varies between 30 to 35 per cent and by the jacket coaling, water between 20 to 25 'per cent of the total heat energy supplied to the engine. Recovery of some of this heat loss to the extent 35 to 55 is possible by means of waste heat recovery systems. These systems have many kind of damages in the long run because of they are exposed- corrosion, dirty, mechanical difficulties, overheating, overpressure etc. Thats why performance of these systems decrease. In order to prevent to decline systems must be kept in good conditions and their inspection, testing, starting, closing, cleaning, maintenance and repair must be performed according to procedures on time. Thus the damages and the loss can be reduced to minimum. A few waste heat recovery systems which are commonly built up on board, as follows: 1. Turbocharging sytem 2. Fresh water plant which is heated by main engine jacket water, 3. Inert gas sytem with auxiliary boilers, 4. Steam generated system with Exhaust gas boilers. XI