Elektronik derslerinde gösterilen konuların daha iyi anlaşılması ve pekiştirilmesi içinanlatılan konuların deneyleri yapılmalıdır. Deneylerin daha hızlı, daha çabuk, dahaanlaşılır şekilde yapılabilmesi için güncellenebilir ve verimli bir deney setine ihtiyaçolduğu açıktır.Yaptığımız araştırmalarda piyasada çok çeşitli elektronik deney seti bulunduğugörülmüştür. Bu çalışmada diğerlerinden farklı olarak, konuların daha iyianlaşılabilmesi için devreleri kolaylıkla takip edilebilen; devre elemanları arızayaptığında lehimleme derdi olmadan değiştirilebilen (sök, tak ve çalıştır mantığıyla);müfredat konuları değiştiğinde veya geliştiğinde yeni modüller eklenerekgüncellenebilen, ölçü alet ve cihazlarını üzerinde bulunduran bir deney setitasarlandı.Bu çalışma temel elektronik konularını kapsamakta olup 23 adet temel elektronikdeneyi yapılabilmektedir. Bu deneyleri içine alan 13 adet modül tasarlanmıştır. Busayılar yapılmak istenen deneylere göre daha da arttırılabilir.Yapılacak deneylerin çizim ve analizi Proteus ISIS Professional Release 6.7 SP3Advanced Simulation programı ile yapılmış; deney modülleri ise Proteus ARESProfessional Release 6.7 SP3 level 3 programı ile hazırlanmıştır.İlk bölümde bu çalışmanın niçin yapıldığı ve amaçları anlatılmıştır. İkinci bölümdetasarlanan deney setinde ne tür ölçü aletleri bulunacağı ve bunların özelliklerine yerverilmiştir. Üçüncü bölümde ise yapılacak deneyler, bunların devre şemaları vebunlar için tasarlanan modüllerle ilgili bilgiler verilmiştir.x
In order for the subject matter explained in electronic classes to be understood moreclearly and be reinforced, experiments of those subjects must be made. It is evidentthat there is a need for an experiment set which is effective and which can be updatedfor the experiments to be made more quickly and more clearly.In the investigations we made it has been seen that there is a variety of electronicexperiment sets on the market. In this study different from those in the market, anexperiment set whose circuits can be followed easily, which can be changed withoutthe problem of soldering (with the logic: dismantle, attach and run), which can beupdated by adding new modules when curriculum subjects have changed ordeveloped and which has all the tools and implements on it has been devised.This study includes basic electronic subjects and has 23 experiments. 13 experimentmodules have been devised that encompass these experiments. These numbers can beincreased according to the experiments planned to be made.Drawings and analyses of the experiments to be made were devised by the programProteus ISIS Professional Release 6.7 SP3 Advanced Simulation; and experimentmodules were made ready with Proteus ARES Professional Release 6.7 SP3 level 3.In the first part, the reasons for making the experiment and its aims are mentioned. Inthe second part what kinds of measuring tools will be present in the experiment setare given and their features are explained. In the third part, the experiments to bemade, circuit schemes of these experiments and information for the modules devisedfor these are given.xi