dc.contributor.advisor |
Yardımcı Doçent Doktor H. İbrahim Eskikurt |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-25T11:49:45Z |
|
dc.date.available |
2021-03-25T11:49:45Z |
|
dc.date.issued |
2006 |
|
dc.identifier.citation |
Öztürk, Neslihan . (2006). Akıllı trafik sistemleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/81891 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Kent nüfusunun sürekli olarak artması, ulaşım sorunlarının da büyümesine nedenolmaktadır. Özellikle şehir içi ulaşım sorunları, büyük yerleşim alanlarında hayatiderecede önem kazanmıştır. Ulaşımdaki aksamalar ekonomik ve sosyal hayatı daolumsuz yönde etkilemektedir. Bu nedenle, özellikle kent içi karayolu ulaşımınınsağlıklı bir yapıya kavuşturulması gerekmektedir. Kara ulaşımında pek çok nedendenkaynaklanan sorunlar vardır. Trafik sıkışıklığı, altyapı yetersizliği, kavşakyetersizliği, trafik sinyalizasyonundaki teknoloji yetersizliği vs gibi. Bu sorunlarayeni teknolojiler kullanılarak çözüm önerileri getirilebilir. Bunların arasında, trafikbilgilerinin dinamik olarak elde edilmesi, trafik kaza analizleri, kavşakların kontrolü,CBS ile GPS entegrasyonu çalışmaları yer almaktadır.Bu çalışmada da bu çözümleri gerçekleştirmek için trafik kontrol sistemlerindekullanılan algılayıcılar, trafiği yönlendirmek amaçlı değişken mesaj işaretleri,kavşak kontrol cihazları vs. tanıtılmaktadır. Kavşak ve yol ihtiyaçlarına göreyukarıda bahsedilen cihazlar kullanılarak oluşturulan sistem örnekleri tanıtılmakta,bu sistemlerden gelen bilgilerin bütün olarak çeşitli tekniklerle (yapay zeka,bulanıkmantık, genetik algoritma vs. ) değerlendirildiği ve trafiğin bu verilere göreyönlendirildiği trafik kontrol merkezleri açıklanmaktadır.Tez çalışmasının uygulama bölümünde ise, yukarıda bahsedilen sistemlerden birtanesi olan trafik yoğunluğu kontrol sistemi uygulaması gerçekleştirilmiştir.Uygulamada, birbirinin alternatifi olan iki yoldaki araç yoğunluğu tespit edilip,sensörlerden gelen veriler PIC (mikrodenetleyici) vasıtasıyla değerlendirilip , trafikyoğunluğu az olan yöne sürücünün uyarı levhaları vasıtasıyla yönlendirilmesimodellenmiştir. Buna benzer bir sistem, stanbul boğaz köprülerindeuygulanmaktadır.Akıllı trafik kontrol sistemleri vasıtasıyla bir şehrin ulaşım sorunu en azaindirgenecek, güvenlik maksimum düzeye çıkarken gereksiz zaman ve maddikayıplar önlenecektir. Özellikle büyük şehirlerdeki trafik sıkışıklığının sosyal yaşamaolumsuz etkisi en aza inecek, insanların stresten uzak, huzurlu bir şekilde yolculuketmeleri sağlanacaktır.xi |
|
dc.description.abstract |
Increasing of the city population constantly has caused the growth of trafficproblems. Especially, the traffic problems in the city centre has become a confusingmatter to be dealt with in big cities. Difficulties in traffic affect the economical andsocial life badly. For this reason, the traffic on roads and highways should beimproved. There are lots of problems caused by several reasons on roads. Trafficjam, insufficiency of substructure, deficiency of the crossroads, technologicaldeficiencies in traffic signalization vs. Logical suggestions for solution can be givenusing new technology. For instance, gaining traffic information immediately,analyses of traffic accidents, crossroad checks and the studies of GPS integrationwith CBS.In this study, sensors which are used in traffic control systems, changeable messagesignals and machines for crossroad controls to direct traffic are explained to carry outthe solutions mentioned above. The examples of the system formed by using thosemachines according to the necessities of the crossroads and highways are presentedand the assessment of the information deduced from these systems using variabletechniques (artificial intelligence, confused logic, genetic algorithm vs.) and thetraffic control centers where traffic is directed according to these data are alsoexplained in this study.The application of the traffic jam control system is carried out in the application partof the thesis study. In the application, the number of cars on the roads which arealternatives to each other is determined and the data coming from sensors areevaluated by PIC. Then, the drivers are directed to the available road by usingwarning signs. There is a similar system used in stanbul Bosphorus bridges.The traffic problem will be reduced by using intelligent traffic control systems. So,the roads will be safer and unnecessary time financial losses will be prevented.Especially, social life won?t be affected seriously and people won?t arrive theirdestination under stress.xii |
|
dc.format.extent |
XII, 84 yaprak ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.subject |
Trafik sinyalizasyonu |
|
dc.subject |
Algılayıcılar |
|
dc.subject |
Akıllı trafik sistemleri |
|
dc.subject |
PIC |
|
dc.title |
Akıllı trafik sistemleri |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektronik ve Bilgisayar Eğitimi Anabilim Dalı, Elektronik Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Öztürk, Neslihan |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|