Otomotiv sektöründe, hareket halindeki bir taşıtı yavaşlatmak ve yavaşlayan taşıtı enkısa zaman ve mesafede durdurmak için kullanılan sistemlere fren sistemleri adıverilir. Frenlerde sürtünme prensipleri geçerlidir. Frenleme işlemi hareket halindekifren diskine, fren balatasının sürtünmesi aracılığıyla gerçekleşir. Sürtünmesonucunda oluşan ısı, sistem veya sistem elemanlarında değişik türlerde bozulmalaraneden olmaktadır. Sürtünme ve ısınma sonucu malzeme yüzeyinde oluşan veistenmeyen malzeme kaybı anlamına gelen aşınma, eğilme, kırılma, yırtılma gibidaha büyük kayıpların başlangıç aşamasını oluşturur.Bir fren balatasından istenilen temel özelliklerin başında, standartlara uygun aşınmadirenci ve sürtünme katsayısı olduğu düşünüldüğünde, balata malzemelerinin aşınmave sürtünme direnci gibi özelliklerinin bilinmesi ve bu özelliklere bağlı olarak enuygun fren balatasının seçilmesi büyük önem taşımaktadır.Bu çalışma sürecinde, Sakarya Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi ve MetalürjiMühendisliği Laboratuarlarında bulunan aşınma test cihazları incelenmiş ve çeşitlimalzemelerden üretilmiş fren balatalarının aşınma ve sürtünme dirençleriniinceleyebileceğimiz yeni bir aşınma test cihazı tasarlanmış, imal edilmiş ve imalatıyapılan cihazda çeşitli fren balatalarının aşınma ve sürtünme deneyleri yapılmıştır.İmal edilen aşınma test cihazı Sakarya Üniversitesi Teknik Eğitim FakültesiLaboratuarına teslim edilmiştir.
The systems, in order to slow down and stop a vehicle in determined time anddistance are called brake systems in automotive industry. Brake systems should beanalyzed with abrasion principles. Braking operation occurs when friction happensbetween brake disk and brake lining. The heat appeared after friction, causesdifferent failures in system and system components. The abrasion which is meant thematerial loss on the surfaces by the effect of friction and heat can be first step of thefailures like bending and fraction.The first thing that is expected from a brake lining is, in standard wear resistant andfriction coefficient conditions, brake lining material properties such that wearresistant and friction coefficient can be determined so that with the help of theseproperties the most suitable brake lining can be easily chosen.Through this study, testing equipments in Sakarya Technical Education Faculty andMetallurgical Engineering Laboratories are analysed and then a new testing devicefor examining wear and friction resistances of brake linings made from differentmaterials is designed, later manufactured and tested some brake linings on thistesting device. This testing device is then given to Sakarya Technical EducationFaculty Laboratory.