ÖZET Anahtar kelimeler: sonlu elemanlar, hafif alaşımlı otomobil jantı, alçak basmçlı döküm prosesleri, darbe testi, yapısal analiz. Günlük yaşantımızda vazgeçilmez araçlardan biri olan otomobiller var oldukça jantlarda otomobiller için vazgeçilmez elemanlardan biridir. Kullanıcı beğenisi ve isteği farklılaştıkça jant imalatı da alternatif yöntemlerle sunulmaya başlanmıştır. Özellikle döküm yöntemi de diğer imalat yöntemlerine göre daha esnek modeller tasarlanabildiğinden dünya otomotiv sektöründe alaşımlı jant kullanımı en çok tercih edilen olmaktadır. Bu çalışmada seri üretimi Türkiye de gerçeMeştirilmiş olan, 546 model jantın ISO 7141' e göre yapılan darbe deneyinin, bilgisayar ortamında modellemesi ile yapısal analiz sonuçlarının doğrulanması amaçlanmıştır. Modele ait alaşım malzemesi AlSillMgSr'dir. Darbe yükü sonucunda modelin gerilme dağılımları incelenmiş ve sınır şartlarım ne şekilde karşıladığı gözlemlenmiştir. Analiz için Sonlu Elemanlar Yöntemi kullanılmış, modelleme tamamen seri imalat ölçülerinde gerçekleştirilmiştir ve Unigraphics programından yararlanılmıştır. Sınır şartları gerçek test verilerine göre belirlendiğinde, modelin laboratuar verilerini karşıladığı sonucuna varılmıştır. IX
STRUCTURAL ANALYSIS OF CAR RIM SUMMARY Keywords: finite elements, light alloyed car rim, low pressure casting processes, impact test, structural analysis. As long as cars, the indispensable means of our daily life exist, rims will be the indispensable elements of them. As the taste and the demands of the consumers change, rim manufacturing begins to be presented with alternative methods. Since with the casting method more elastic models can especially be designed, the use of alloyed rims in the world automotive sector is the most preferred. In this work, the verification of the structural analysis results of the impact test, which had been conducted according to ISO 7141, with modeling in a computerized environment belonging to the 546 model rim, mass produced in Turkey, is aimed. The alloy material belonging to the model is AlSillMgSr. As a consequence of the impact load, the tension distributions of the model are examined and how it covers the boundary conditions is observed. For the analysis, Finite Elements Method is used, modeling is totally carried out in on the scale of mass production and Unigraphics program is utilized. When the boundary conditions are determined according to the test data, it is concluded that the model covers the laboratory data.