ÖZET Anahtar Kelimeler: Metal matriks kompozitler, kısa fiber, aşınma, aşınma mekanizmaları Bu çalışmanın amacı, sıkıştırma döküm yöntemi ile üretilmiş kısa alümina fiber takviyeli Al 2124 alaşımının aşınma özelliklerinin incelenmesidir. Kompozitin aşınma özellikleri; pin on disk aşınma cihazında kuru koşullar altında sertleştirilmiş çelik aşındırıcı disk üzerinde uygulanan devamlı yükler altında incelenmiştir. Uygulanan testlerde beş farklı yük(5 N, 10 N, 15 N, 20 N) ve üç farklı kayma hızı (0,5 m/sn, 1,0 m/sn, l,5m/sn) kullanılmıştır. Testler sırasında oluşan sürtünme katsayıları değerleri bir bilgisayar ile kaydedilmiştir. Kompozitin aşınma davranışı uygulanan yük ve kayma hızına bağlı olduğu görülmüştür. Artan yük ve kayma hızı ile aşınma hızının arttığı gözlemlenmiştir. Sürtünme katsayısının ise artan yük ve kayma hızı ile azaldığı görülmüştür. Aşınma mekanizmasını ve aşınma yüzeylerini analiz etmek için taramalı elektron mikroskobu kullanılmıştır ve oda sıcaklığında adhesiv aşınmanın etkin olduğu bir aşınma prosesinin gerçekleştiği görülmüştür. XI
STUDY OF WEAR PROPERTIES OF AL 2124 + % 20 SHORT ALUMINA FIBRE REINFORCED COMPOSITES SUMMARY Key words: Metal matrix composites; Short fiber; Wear, Wear mechanisms The purpose of this study is to investigate the wear properties of alumina short fiber(saffil) reinforced Al 2124 metal matrix composites (MMCs) fabricated by squeeze casting method. The wear properties of composite is investigated in sliding against a hard steel counterface (61 HRC) by continuous loading experiments carried out in a pin on disk machine under dry conditions at room temperature. Sliding tests were conducted at five different loads (5 N, 10 N, 15 N, 20 N) and under three different sliding speeds ( 0,5 m/sn, 1,0 m/sn, 1,5 m/sn). The variation of coefficient of friction during the wear test was recorded by using a computer. The wear behaviour of the composite was dependant on applied load and sliding speed. The wear rate increased with increasing load and sliding speed. Coefficient of friction decreased with increased load and sliding speed. To analyze wear mechanisms and wear surfaces were examined by scanning electron microscopy and it was found that the dominant wear mechanism was adhesive wear at room temperature. XII