ÖZET Küreselleşen dünyada; teknolojinin hızlı gelişmesi, insanların zevk ve tercihlerinin değişmesi, iletişimin kolaylaşması gibi gelişmeler insanların tüketim kalıplarım arttırmıştır. KOBİ'ler mal değişikliklerine kolay gidebilmeleri yaratıcılığı beslemeleri gibi avantajları ile esnek üretim sistemlerinin vazgeçilmezi haline gelmiştir. Ayrıca ülkemizde ekonomik kalkınmada ihtiyaç duyulan istihdam, reel üretim faaliyetleri ile önem arz eder. Önemli olan bir diğer konu ise kalitedir. Kaliteyi kısaca müşteri istek ve beklentilerine cevap vermek olarak ifade edebiliriz. Hayatın her alanında kullanılır, sürekli yenilenen bir felsefedir. Değişikliklere hemen cevap verebilmek gereklidir. Kalite felsefesinin yönetimlerde kullanılması ise toplam kalite yönetimidir. Toplam kalite yönetimi müşteri talepleri odaklı olan ekip çalışmasını önemseyen başta yönetim kadrosu olmak üzere kalitenin her birimde kabul gördüğü sıfır hatanın maliyet ve hız açısından olduğu kadar şirket prestiji içinde önemli olduğunun bilindiği ve şirket hedeflerinin önceden tespit edildiği bir yönetim biçimidir. 21 yy. ekonomilerinin tercih ettiği yönetim modelinin TKY olmasının sebebi sürekli gelişme ve müşteri odaklı olması gibi özellikleri ile değişimi yakalayabilmesidir. Bu çalışanın amacı KOBÎ'lerde uygulanan TKY'nin algılanışı ve bu uygulamalardan doğan sorunlara çözüm bulma yönündedir. Birinci bölümünde kalite kavramından tanımlarından ve tarihi gelişiminden bahsedilmiştir. İkinci bölümde kalite kavramı TKY uygulamaları ilke ve unsurlarına yönelik konular incelenmiştir. Üçüncü bölümde KOBÎ kavramından, tanımlarından avantaj ve dezavantajlarından ve ülke ekonomisi içerisinde ki yeri ele alınmıştır. Dördüncü bölümde ise KOBÎ'lerde yapılan bir anket çalışması ve sonuçlan değerlendirilmiştir. ıx
SENSATION OF QUALITY MANAGMENT BY SMALL AND MIDDLE SIZED FIRMS SUMMARY In global world; developments such as fast changing technology, the change in customer preferences, and easier communication channels increased customers' consumption. Small Bussinesses became prestigous for production systems since they adapt product differantiations easier and they support creativity. Another important subject is quality. We can say that quality is basically meeting customer expectations and demand. Quality is useful in every aspects of life and is a developing concept. We have to response changes immediately. Using quality concept in management means Total Quality Management (TQM). Total Quality Management includes customer focused team work, acceptance of quality in every level of the company from the top to the bottom, knowing that zero mistake is not only important in terms of cost and fast production but also to become pretigious in the eye of customer. The economies of the 21. Century prefer TQM since it focuses on continuing development and customer. The object of this paper is to study the application of TQM in Small Businesses and to bring solutions to the problems related to the applications. In first part the definition the study about applications of TQM in Small Businesses. In second part subjects related to TQM and the principles of TQM applications are analyzed. Third part includes of Small Businesses, the advantages and disadvantages of them and the role of Small Businesses in national economy are summerized Fourth part is about a study of sensation of TQM in small and middle sized firms x