ÖZET Anahtar Kelimeler: Tedarik Zinciri Yönetimi, İmalat Stratejisi, Tedarikçi Seçimi, Bulanık Mantık Günümüz endüstrisinde giderek artan rekabet ortamı üretim stratejilerinde köklü değişikliklere yol açmıştır. Artık firmalar kendi iç üretim sistemlerini basitleştirmek için ana ürünün üretilmesine odaklanmış ve ara ürünlerin tedarikini dış imalatçılara bırakmışlardır. Böylelikle tedarikçi seçimi özellikle imalat firmaları için stratejik bir konu haline gelmiştir. Böyle stratejik bir konunun sıradan yöntemlerle çözümlenemeyeceği düşüncesi bu konu üzerinde bilimsel çalışmaların başlamasına ve tedarikçi seçimi ile ilgili birçok metodolojinin ortaya atılmasına yol açmıştır. Bulanık mantık az da olsa bu konu üzerinde uygulanan yapay zeka tekniklerinden biridir. Bu çalışmada tedarikçi seçiminde modelleme ve çözüm aracı olarak bulanık mantığın kullanımı konusu üzerinde durulmuştur. Çalışmanın amacı tedarikçi seçim sürecini basit ve etkin bir şekilde modelleyecek ve çözüm üretecek bir bulanık tedarikçi seçim metodu önermektir. Bulanık Tedarikçi Seçim Metodu (BTSM)'nun sunulduğu bu çalışma 5 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde konu ile ilgili genel bir giriş yapıldıktan sonra ikinci bölümde tedarik zinciri yönetimi ve lojistiğin temel konuları anlatılmıştır. Üçüncü bölümde tedarikçi seçimi ile ilgili literatür konuları anlatılmış ve dördüncü bölümde bulanık mantığın, önerdiğimiz metotta kullanılan doneleri ile ilgili tanımlamalar ve kısa literatür verilmiş, daha sonra da BTSM'nin işleyişi ayrıntıları ile açıklanmıştır. Beşinci ve son bölümde ise metotla ile ilgili sonuçlar yorumlanmış ve ileriye yönelik bazı öneriler sunulmuştur.
FUZZY APPROACH METHOD FOR SUPPLIER SELECTION SUMMARY Keywords: Supply Chain Management, Manufacturing Strategy, Supplier Selection, Fuzzy Logic Competitive environment in today's industry has lead to fundamental changes in manufacturing strategies. Now, companies are focusing on producing their main products and leaving the supply of semi-products to outsourcing to simplify their internal production system. Thus supplier selection has become a strategic subject especially for production companies. Because that a strategic subject like this cannot be solved with ordinary methods, it lead to scientific works on this subject to begin and several methodologies about supplier selection to be proposed. Fuzzy logic is one of the artificial intelligence techniques applied on this subject. In this work, it is dwelled on the subject of using fuzzy logic a tool for modeling supplier selection process and solving supplier selection problem. The aim of the work is to propose a fuzzy supplier selection method that models the supplier selection process efficiently and generates a solution. This work, presenting the Fuzzy Supplier Selection Method (FSSM), consists of 5 parts. After giving an introduction about the subject in the first part, fundamentals of supply chain management and logistics are given in the second part. In the third part the literature about supplier selection is given and later in the fourth part a short literature and definitions about the usage of fuzzy logic in the proposed method and the details about how the method operates are given. Finally in the fifth and the last part, comments and some future suggestions about the proposed method are made. XI