ÖZET Anahtar Kelimeler: Emisyonlar, hidrokarbon (HC), bariyer çemberi, termal bariyer, motor performansı. Hidrokarbon esaslı yakıtların kullanıldığı taşıt sayısının her geçen gün artması dünyayı önemli çevre sorunlarıyla karşı karşıya bırakmaktadır. Günümüzde trafikte kullanılan araçların çoğunluğunu benzin motorlu araçlar oluşturmaktadır. Bu araçların egzozundan kaynaklanan emisyonların kontrolü çevre ve insan sağlığı açısından önemlidir. Buji ateşlemeli motorların egzozundan kaynaklanan emisyonların oluşum mekanizmaları ve azaltma yöntemlerinin bilinmesi gerekmektedir. Buji ateşlemeli motorlarda hidrokarbon emisyonlarının oluşum mekanizmalarından en önemlisi silindir içerisindeki boşluk bölgeleridir. Boşluk bölgelerinin azaltılması ile egzozdaki hidrokarbon emisyon oranının azaltılması mümkün olabilmektedir. Bu çalışmada, buji ateşlemeli motorun egzozıındaki hidrokarbon (HC) emisyonlarının azaltılması için piston üzerine bariyer çember oluşturulmuştur. Standart ve bariyer çemberli motor için moment, güç, efektif verim, hava fazlalık katsayısı, özgül yakıt sarfiyatı ve emisyon değerleri karşılaştırıimıştır. Çalışma sonucunda, buji ateşlemeli motorlarda uygulanan termal bariyer, soğuk ilk hareket esnasındaki emisyonlarda olumlu sonuç alınmıştır. Ancak tam yük deneylerinde motor performansı ve emisyonlar açısından olumlu sonuç elde edilememiştir. XH
AN EXPERIMENTAL STUDY FOR REDUCING PISTON UPPER CREVICES HC EMISSIONS IN A SPARK IGNITION ENGINE SUMMARY Key words: Emissions, hydrocarbon (HC), circle barrier, thermal barrier, engine performance. Increase of vehicles which operates with HC based fuels bring about serious environmental thereats to the world. Most of vehicles are powered with gasoline engines in today traffic. Emission control of these vehicles are important with respect to environment and human health. It is necessary to know the emission formation mechanism and emission reduction methods. The most important HC formation mechanism in spark ignition engines is in- cylinder crevices. Reducing of in-cylinder crevices can reduce the HC emissions. In this study, to reduce the HC emissions of a spark ignition engine, a ceramic circle barrier was made. Engine moment, power, efficiency, excess air ratio, specific fuel consumption and emission values of standart and ceramic circle harried engine were componed. In the result of study, although the cold start emissions of the engine was decreased by means of thermal barrier coating, whereas, engine performance and emissions were not affected positively at full load experiments. xin