ÖZET Anahtar Kelimeler: Web Tabanlı Öğretim, İnternet Destekli Öğretim, Uzaktan Eğitim, İçerik Yönetim Sistemi, Enerji Dersleri Zaman ve mekana bağımlı olarak yapılan ve çeşitli imkansızlıklara neden olan klasik eğitim sistemine bazı durumlarda alternatif bazı durumlarda destekleyici olarak bu imkansızlıkların ortadan kalktığı bir eğitim modelinin uygulanması ancak yeni teknolojik imkanlarla mümkün olmaktadır. Eğitim almak isteyen fakat coğrafi ve zaman sınırlamaları olan kişilerin bu sınırlanılan olmaksızın, istediği zaman istediği yerde eğitim alabileceği ve derslerini kendi kişisel programlarını aksatmadan takip edebileceği bu eğitim modeli "Uzaktan Eğitim" olarak adlandırılmaktadır. Bilgisayar ve bilişim teknolojileri kullanılarak yapılan "Uzaktan Eğitim" modellerin biri İnternet aracılığı ile yapılan "İnternet Destekli Öğretim"'dir. İnternet desteğiyle yapılacak olan uzaktan öğretimin birçok avantajı söz konusudur. İnternet artık dünyanın birçok ülkesinde hemen herkes tarafından kolaylıkla elde edilir ve kullanılır durumdadır. Bu eğitim sayesinde, eğitime katılanlar arasında karşılıklı etkileşim kolaydır. Kullanılan ders içeriğine erişim için sadece bir eğitimi veren kurumun URL 'sini bilmek yeterlidir. Ders içeriğini yayımlayan kurum veya kişinin içeriğini güncelleştirip yayınlaması an meselesidir. Bunun gibi bir çok avantaja sahiptir. İnternet Desteli Öğretimde iki önemli nesne söz konusudur. Birincisi Öğretim Yönetim Sistemi (ÖYS) diğeri ise İçerik Yönetim Sistemidir (İYS). Öğretim Yönetim Sistemleri, elektronik ortamda hazırlanan ders içeriklerinin öğrencilere İnternet üzerinden ulaştırılmasını sağlayan platformlardır. ÖYS 'ler bunu kullanan öğrenciler, öğretim elemenaları, idari elemanlar ve sistem yöneticilerinin sistemle iletişimini sağlamak, ders planlarının ve bilgilerinin saklanması ve etkileşimli ortamların sağlanması gibi işlevlere sahiptir. İçerik Yönetim Sistemi (İYS) de, İnternet altyapısı ile ve bir ÖYS tarafından verilecek olan ders içeriklerinin geliştirme sürecini tarif eder. Bu süreç içinde verilecek ders içeriğin öğrencilere en etkili şekilde v erilebilmesi i çin, k urumun b u konudaki akademik ve idari yapılanması, uygun içerik geliştirme teknolojilerin seçimi ve etkin bir şekilde kullanımı, kurum standartların uluslararası kriterlerde göz önüne alınarak oluşturulması vardır. Bu tezde Sakarya Üniveristesi'nde uzun zamandır ve etkili bir şekilde uygulanmakta olan İnternet Destekli Öğretimin "İçerik Yönetim Sistemi" üzerine ağılıklı olarak durulacaktır. Bu konuda uzun yıllar sonucu elde edilen deneyimler ve ortaya konulan standartlar aktarılacaktır. xii
DELIVERING ENERGY LECTURES VIA INTERNET AND CONTENT MANAGEMENT SYSTEM SUMMARY Keywords: Web Based Learning, Internet Based Learning, Distance Learning, Content Management System, Energy Lectures Conventional education methods that causes some time and place problems are sometimes supportrd sometimes altenated by different technological methods. People who want to benefit from educational stuff, sometimes suffer from the distance from educational places or sometimes suffer from the lack of time to get enough education. At this point "Distance Learning" comes to stage as a solution for these kind of problems. A part of distance education is called "Internet Based Learning" which is done with computer and information technologies. Internet based learning has a lot of advantages. Firs of all Internet can be reached and can be used widely through all over the world, learners can communicate easily with each other and with their trainers. The course content can be updated or changed rapidly. Internet based learning have to basic components. First one is Learning Management System (LMS) the other one is Content Management System (CMS). LMSs are platforms that are used to develop online course contents to students. They have operational units that provide, communication between students and teachers, envoirenments that stores course contents and cirriculum and interectional media. CMS term explains the duration of the online course development process. The organizational condition of the online learning unit that sets the standards to give effective online learning; selection of the proper technologies are all the subjects of CMSs. In this thesis, the Content Management System of the Internet Based Learning that is used by Sakarya University for 4 years effectively, will be discussed. The standards and experiences wthin this area will be told. XIII