ÖZET Anahtar Kelimeler : Uzaktan öğretim, Internet' e dayalı öğretim Günümüzde bilgi teknolojileri konusundaki gelişme düzeyleri, ülkelerin kalkınma göstergelerinde en önemli parametrelerden biri olarak kabul edilmektedir. Üniversitelerdeki uzman öğretim elemanı sayısının ve fiziksel mekanların yetersizliği, bilişim teknolojilerinden yeterince faydalanılamaması, vasıflı eleman açığı gibi sorunlar klasik öğretim sistemleriyle tatmin edici seviyede çözüme kavuşturulamamaktadır. Bu nedenle son yıllarda dünyadaki gelişmiş ülkeler başta olmak üzere birçok ülkede uzaktan öğretim sistemlerine yönelik çalışmalar başlatılmıştır. Bu tez çalışmasında, uzaktan öğretim ile kullanımı günümüzde en yaygın olarak tercih edilen Internet' e dayalı uzaktan öğretimin tanımlan yapılarak tarihi gelişimleri incelenmiştir. Uzaktan öğretimin, geleneksel yüz-yüze öğretime göre eksiklik ve avantajlarından söz edilmiş, dünyadaki ve ülkemizdeki uzaktan öğretim uygulamaları ele alınmıştır. Internet' e dayalı uzaktan öğretim yapan bir öğretim kurumunun, idari işleyiş ile içerik yönetim fonksiyonlarının bir öğretim yönetim platformu yazılımına dahil edilmesi fikrine dayanan bütünleşik bir uzaktan öğretim sistemi tanımlanarak, bu sistemin bileşenleri, özellikleri ve fonksiyonları ayrıntılı olarak tasarlanmıştır. Bu çalışmada ayrıca, Sakarya Üniversitesi Internet Destekli Öğretim(SAÜİDÖ) sisteminin bütünleşik bir uzaktan öğretim sistemi olması amacıyla fiziksel sunucu ve veritabanlannın organizasyonu, içerik geliştirme süreci, ders ara-yüzü tasannu ile ders içeriklerinin arşivlenmesi konulannda yapılan uygulamalar ele alınarak bu uygulamalann getirdiği kazanımlar belirtilmiştir.
DESIGN OF AN INTEGRATED WEB-BASED DISTANCE EDUCATION SYSTEM SUMMARY Keywords: Distance education, Web-based education Information and communication technology (ICT) usage levels of countries are accepted as among the most important indicator parameters of development today. Especially in the developing countries, number of academicians and the infrastructure of physical university campuses are not proper enough for an effective education. However, the need for staff who equipped with some aspects of ICT is getting increased even in those countries and others as well. In the scope of this thesis, distance education and the most popular form of it, web- based education, are defined and their historical developments are examined. The advantages and disadvantages of distance education against traditional face-to-face education are discussed and the applications in the world and in Turkey are handled. An integrated web-based distance education system based on an approach including administrative process and content management functions of a distance education institute in a learning management system software is defined as well as the components, specifications and functions of this system are designed in detail. In this thesis also, the applications executed in the areas such as physical server and database organization, content development process, lecture interface design and archiving lecture contents by the purpose of improving web-based education system performed in Sakarya University as an integrated system are dealt with the obtained advantages. XI