Açık Akademik Arşiv Sistemi

LPG ile çalışan bir motorda emme manifaldunu ısıtmanın ilk harekete etkisinin araştırılması

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Adnan Parlak
dc.date.accessioned 2021-03-23T13:03:30Z
dc.date.available 2021-03-23T13:03:30Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/80455
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Petrol esaslı yakıtlara alternatif olarak motorlarda kullanılan yakıtların başlıcaları doğalgaz, hidrojen, biyogaz ve alkollerdir.Bu yakıtlar bir çok ülkede yaygın olarak kullanılmaktadır. LPG ile çalışan motorların çevreye saldığı kirletici bileşenlerin hidrokarbon içerikli yakıtlara göre düşük olması sebebiyle ülkemiz de dahil olmak üzere pek çok ülkede bu yakıtın vergi indirimleriyle kullanımı teşvik edilmektedir.LPG ile çalışan araçlarda karşılaşılan en önemli problemlerden birisi soğuk ilk hareket esnasında LPG' nin tutuşma sıcaklığının benzine göre yüksek olması nedeniyle tutuşma güçlüğünden dolayı HC emisyonlarının yüksek olmasıdır.Bu çalışmada, emme mnifolduna kızdırma bujileri yerleştirilerek ön ısıtma yapılan motorun soğuk ilk hareket HC emisyonlarına etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Deneyler dört zamanlı, su soğutmalı, Renault marka, sıralı sistem LPG ile çalışan bir buji ateşlemeli motorda geçekleştirilmiştir. Motor ilk önce LPG ile ilk harekete geçirilerek rölantide emisyon değeri ölçülmüş, daha sonra emme manifold sıcaklığı 60 0C olacak şekilde ayarlanarak HC emisyonu ölçülerek karşılaştırılmıştır.Çalışmada, ayrıca Sakarya genelinde satış yapan 10 farklı firmaya ait LPG' lerin performans ve kilometre başına maliyetleri karşılaştırılmıştır.Anahtar Kelimeler: Emisyonlar, hidrokarbon (HC), emme manifoldunu ısıtma, motor performansı, alternatif yakıtlar, likit petrol gazı (LPG)
dc.description.abstract The outstanding fuels used in engines as an alternative to the petroleum based fuels are liquid petroleum gas, natural gas, hydrogen, biogas, alcohol. These fuels are used commonly in many countries. The alternative use of liquid petroleum gas in engines depends on the reserve richness, availability of producing it out of natural gas, in addition to its being environmentally-friendly. As LPG engines emit lower pollutant emissions to environment compare to hydrocarbon fuels, the goverments support the using LPG by decreasing taxes.One of the major problem of the SI engines running with LPG is the misfire which occors at cold start conditions as ignition temperature of LPG is higher than gasoline As results of misfire of LPG, HC emissions are very high at the first 120 seconds after the engine is started.In this study, four glow plugs are mounted downstream of inlet valve of the engine. The glow plugs were taken into operation during first 120 second keeping air inlet temperature at 60 0C. HC emissions were measured and the results werw given comparatively.An additional study has also been conducted for investigating the effects of various LPG marketing in Sakarya region on performance and the cost analysis has been mad for 50 liter consumptions. The result are given comparatively.Keywords: Emissions, intake manifold heating engine performance, alternative fuels, liquid petroleum gas.
dc.format.extent XI, 46 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject Emisyonlar
dc.subject Hidrokarbon (HC)
dc.subject Emme manifaldunu ısıtma
dc.subject Motor performansı
dc.subject Alternatif yakıtlar
dc.title LPG ile çalışan bir motorda emme manifaldunu ısıtmanın ilk harekete etkisinin araştırılması
dc.type TEZ
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Eğitimi Anabilim Dalı, Makine Eğitimi
dc.contributor.author Urgancı, Ergin
dc.relation.publicationcategory masterThesis


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record