Betonarme plak ve çelik profil ile kompozit kiriş oluşturulmuş ve kayma bağlantısı olarak da bulonlar kullanılmıştır. Ayrıca kompozit kirişin alt kısmına her deney eprüvetinde farklı boyutlarda olmak üzere levhalar yerleştirilmiştir. Böylece kompozit çalışma durumu, deney sonuçlarının hesaplarla karşılaştırılması, plağın kalkması (sıyrılma) durumu, bulon ve levhaların farklı şekillerde farklı aralıklarda yerleştirilmesiyle de taşıma gücüne etkisi, çatlak oluşumuna etkisi araştırılmıştır.Bu çalışma 300x80x12 cm boyuntunda betonarme plağın 300 cm uzunluğunda HE120B profili ile bulonlar ve levhalar kullanılarak birleştirilmiş ve numuneler test edilmiştir. Bu numunelerin her biri 3 set (toplam 6 adet) kompozit kirişlerden oluşturulmuştur.Kirişler tek açıklıklı şekilde mesnetlerde kolayca dönebilecek şekilde düzenlenmiştir. Açıklık ortasından P tekil yükü ile yüklenmiştir. Taşıma gücü sıyrılmanın olup olmadığını ilk çatlağın görülüğü yük değeri olarak belirlenmiştir.Deneylerin sonucunda her deney eprüveti için yük-şekil değiştirme, yük-uzama, moment-eğrilik diyagramları çizilmiş ve karşılaştırmalar yapılmıştır. Sonuç olarak plastik hesab yönteminin uygunlu, plağın kalkması durumunun taşıma gücüne etkisinin olduğu, levha kullanımının deplasmanı azalttığı ve çatlama yükünü arttırdığı, bulonların iyi birer kayma bağlantısı olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar kelimeler: Kompozit Kiriş, Negatif Moment, Bulon, Çelik Levha
In this study, reinforced concrete plates and steel profiles were joined to find out the effect of placing bolts and plates in different ways and spacing them in different composition over the bearing capacity and possible cracks. In addition to this, the case study of composite, the condition of break away of plates and comparing the experimental results with calculations have been researched.The size of 300x80x12 of concrete plate and the length of 300 cm HE120B of profile with bolts were joined using plates and the samples were tested. Each of the samples consisted of 3 sets (6 pieces in total) of composite beams. 6?12 for spacing reinforcement and ?8/19 for lateral reinforcement stirrups were used in each part of the reinforcement plates in the composite beams.In order to provide the composite study, bolts and plates are used;For the first set, there are 4 bolts on each plates therefore, for 10 plates, there are 40 bolts in total.For the second set, there are 2 bolts on each plates therefore, for 20 plates, there are 40 bolts in total.For the third set, there are 40 bolts without plates.Single spacing Beams were designed to be able to turn easily on the rest. The Beams were loaded by P Single Weight in its centre. The bearing capacity were defined as weight volume which were seen as first crack with breaking away.Key Words : Composite, Beam, Negative Moment, Bolt, Steel Plate