Anahtar kelimeler: İznik Çinileri, Nanopigment, Geleneksel PigmentBu tez çalışmasında, önemli kültür mirasımız olan İznik çinilerinin, asıllarında kullanılan geleneksel pigmentler yerine nanopigmentler kullanılarak geliştirilmesine çalışılmıştır. Çalışmada, geleneksel İznik çinilerinin kuru presleme yöntemiyle üretimi yapılmıştır. 4 katmandan oluşan İznik çinilerinin katmanlarını oluşturan her bir hammaddesi karakterize edilmiş, karışım dizaynları yapılmış; katmanların uygulanma biçimi ve pişirilme rejimleriyle, hammadde boyutunun, katmanlar arası ara yüzeylere etkisi ileri teknoloji ürünü cihaz ve yöntemlerle incelenmiştir. İznik çinisinin geleneksel yüksek kuvarslı bileşimine bağlı kalınarak masse hazırlanmış, massenin hazırlanmasını takiben aynı niteliklerde astar tabakası oluşturulmuştur. Astar üzerine desen uygulamaları, hem geleneksel pigmentlerle hem de nano-yapılı ve özel olarak tasarlanmış içeriğe sahip, katkı ve pigmentlerle yapılmıştır. Desen uygulamalarında kullanılan pigment boyutunun mekanik olarak nanoboyuta düşürülmesi gerçekleştirilmiş ve nanopigment kullanımının, ürünün renk performansına etkisi belirlenmiştir.Nano-yapılı, nano-tasarımlı, nanoboyutlu katkı ve pigment kullanımının, bu önemli kültür mirasımızın nitelik ve kalitesine etkisi incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar geleneksel pigmentlerle üretilen çinilerle karşılaştırılmıştır. İznik çinileri ile ilgili yapılan bu tez çalışmasının kültürel mirasımızı canlandırmak yolunda büyük katkısı olacaktır.
Key words: İznik Tiles, Nanopigment, Traditional PigmentIn this thesis study, Iznik tiles (our cultural heritage) are tried to be developed by using nanopigments instead of traditional pigments which are used in the originals. In the study, the production of Iznik tiles were made by using dry pressing method.Every material that from the layer of Iznik tiles, which consist of 4 layers, are characterized, their mix designs were made; the implementation style of the layers and their baking style, the effect of the size of raw material on the surface of the layers were examined with high technological equipments and methods. The high quartz content of Iznik tiles?s masse would be kept as it is, following the preparation of the masse the priming which is in the same qualification was formed. The figures were applied on the primer layer whit both traditional and nanostructure and specially desingned supplements and pigments. The size of the pigment used in figure application was reduced to nano size and the affect of using nanopigment on color performance was determined.The effect of pigments, which are nanostructure, nano-designed and nano-sized supplements, on the feature and the quality of our important cultural heritage. The obtained results were compared whit the tiles which were produced traditionally. This thesis study, which is about Iznik tiles, will make a major contribution in the way of restoring our cultural heritage.