Fosil kökenli olan petrol kaynaklarının rezervlerinin sınırlı olduğu, petrolden üretilen yakıtların çevreyi ve insan sağlığını tehdit eden egzoz emisyonları oluşturduğu bilinmektedir. Özellikle bu iki nedenden dolayı petrol kökenli yakıtlara alternatif olabilecek farklı yakıtlar üzerinde çalışmalar devam etmektedir. Bu yakıtlar arasında bitkisel kökenli olan biyodizel; yenilenebilir kaynaklardan elde edilmesi, dizel motorlarda revizyona gerek olmadan kullanılabilmesi ve yüksek setan sayısına sahip olması gibi önemli avantajları göz önüne alındığında, dizel yakıtına önemli bir alternatif olarak görülmektedir. Bunun yanında biyodizel yakıtın dizel motorda kullanılabilmesi için bazı özelliklerinin iyileştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada ilk aşamada transesterifikasyon metoduyla biyodizel yakıtı (soya yağı metil esteri) üretilmiştir. Biyodizel yakıtına viskozite ve yoğunluğun azaltılması amacıyla hacimsel olarak %10 ve %20 oranlarında metil tersiyer bütil eter (MTBE) ilave edilerek iki farklı karışım yakıt oluşturulmuştur. Daha sonra bir dizel motorunda dizel yakıtı, biyodizel ve farklı oranlarda MTBE ilave edilmesiyle elde edilen yakıtlar kullanılarak deneyler yapılmıştır. Farklı motor devirlerinde yapılan bu deneylerde motor performans parametreleri ve egzoz emisyon değerleri belirlenmiştir. Dizel yakıtı, biyodizel yakıtı ve MTBE katkılı yakıtların kullanımı ile elde edilen sonuçlar grafikler halinde sunulmuş ve birbirleriyle karşılaştırılarak yorumlanmıştır.
It ıs known that fossil originated fuel sources are limited and fuel produced from petrol causes exhaust gas emissions that threatens nature and human health. Especially due to this reasons, studies have been continued to find different fuels which are alternatives to petrol based fuels. Among these fuels biodiesel is seen as an important alternative to petrol based fuels because it has significant advantages such as; it is obtained from renewable resources, can be used in diesel engines without the need for revision and has high cetane number. Besides, some properties of biodiesel need to be improved in order to use it in diesel engines. In this study, by the method of transesterification, biodiesel fuel (soybean oil methyl ester) was produced in the first stage. In order to reduce the viscosity and density, %10 and %20 by volume, methyl tertiary butyl ether (MTBE) was added into the biodiesel fuel and two different blends of fuel was formed. Then experiment have been conducted by using diesel fuel, biodiesel fuel and MTBE blended biodiesel in diesel engines. Engine performance parameters and exhaust emissions values were determined in the experiments which had been done at different engine speeds. Result of these experiments that were obtained with the usage of diesel fuel, biodiesel fuel and MTBE blended biodiesel fuels were given graphically and commented by comparing with each other.