ÖZET Anahtar Kelimeler: Biyodizel, Alternatif Yakıt, Emülsiyon, Aşınma, Sürtünme. Petrol rezervlerindeki hızlı azalış, petrol fiyatlarının artması, petrol üreten bölgelerdeki istikrarsızlık eğilimi ve çevresel etkiler nedeniyle petrol türevi fosil yakıtlara alternatif yakıtlar geliştirme amaçlı yürütülen çalışmalar büyük önem kazanmıştır. Motorlu taşıtlar arasında önemli paya dizel motorlu taşıtlar sahip olduğu için dizel yakıtına alternatif yakıtlar üzerindeki çalışmalar ön plana çıkmaktadır.. Özellikle dizel yakıtına benzer özelliklere sahip, bitkisel kaynaklı biyodizel yakıtının alternatif bir yakıt olabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada, bitkisel yağdan transesterifikasyon metoduyla biyodizel üretilmiş ve deneylerde kullanılmıştır. Dizel yakıtı kullanılarak hacimsel olarak %10 su içeren üç fazlı emülsiyon yakıt üretilmiştir. Saf biyodizel, saf dizel ve hacimsel olarak %10 su içeren dizel yakıtı–su emülsiyon yakıtının sürtünme ve aşınma özellikleri test düzeneğinde incelenmiştir. Üç farklı yakıt aşınma test düzeneğinde 10 N, 20 N ve 30 N yüklerinde ve 1 m/s, 3 m/s, 5 m/s disk dönme hızlarında test edilmiştir. Bulunan sonuçlar karşılaştırmalı olarak grafikler ile verilmiş ve analiz edilmiştir. Test sonuçlarına göre; her devir ve yükte en düşük sürtünme ve aşınma değerlerinin saf biyodizel yakıtı kullanımı sonucundaki numunelerden elde edildiği anlaşılmıştır. Bunun yanında, motorin kullanılarak hazırlanan ve hacimsel olarak %10 su içeren üç fazlı emülsiyon yakıtın aşınma ve sürtünme değerlerini arttırdığı belirlenmiştir
INVESTIGATION OF THE EFFECTS OF DIFFERENT DIESEL FUELS ON FRICTION AND WEAR SUMMARY Key Words: Biodiesel, Alternative fuel, Emulsion, Friction, Wear. Due to rapid decrease of petrol reserves, increase of petrol price, unstability in petrol producing countries and environmental concerns , studies on developing alternative fuels as a substitute for petrol derivatives fuels have become important. Among the vehicles, diesel engine powered ones have a large share, so the investigations on the alternative fuels to diesel fuel have come into prominence. Having some similar properties to diesel fuel, biodiesel which is produced from vegetable oil has been considered as a promising alternative fuel. In this study, biodiesel was produced using vegetable oil by transesterification method and used in tests. By using diesel fuel, three phase emulsion fuel which have 10% vol. water was prepared. Friction and wear characteristics of biodiesel, diesel fuel and emulsion fuel was experimentally investigated in the test rig. Three different fuels were experimented at 10 N, 20 N, 30 N loads and 1 m/s, 3 m/s, 5 m/s disk rotation speeds. Obtained results have been given as graphics and they have been analyzed comparatively. According the test results, lowest friction and wear values were obtained with pure biodiesel for every test velocities and test loads. In addition to this, it has been determined that three phase emulsion which was prepared by adding diesel fuel and %10 water causes increase in wear and friction values.