Gelişmiş ülkelerde demiryolu taşımacılığı çok yaygın olarak kullanılmakta olup hızlı tren projeleri de hızlı bir şekilde uygulamaya girmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak ülkemizde de son yıllarda yüksek hızlı tren hatları inşa edilmektedir. Demiryolu araç tekerleklerinin raylarla sürekli temas halinde olması hız, konfor ve emniyeti etkileyen en önemli husustur. Bu hususların istenen seviyede olması için demiryolu ray kaynak bölgelerinin mümkün olan en yüksek standartlarda olması gerekmektedir. Teknik bilgi ve beceri gerektiren demiryolu inşaatında en önemli aşamalardan biri rayların uygun yöntemlerle, doğru şekilde birleştirilerek sürekli ray dizileri oluşturulmasıdır. Günümüzde dünya literatüründe sürekli ray dizileri meydana getirmek için standart yöntem olarak kabul edilen alüminotermit kaynağı ile yakma alın kaynağı ülkemizde de yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı; öncelikle ray birleştirme yöntemlerinin incelenerek çalışma prensiplerinin ve yöntemlerinin tespitidir. Ayrıca alüminotermit ve yakma alın kaynak yöntemlerinin incelenmesi ve bu iki yöntemi teknik açıdan karşılaştırarak en avantajlı yöntemi tespit etmektir. Çalışmada öncelikle yakma alın kaynak yöntemi incelenmiş; kaynak uygulamasında kullanılan ekipmanlar, kaynak uygulama aşamaları ve dikkat edilecek hususlar ayrıntısıyla incelenmiştir. Benzer şekilde alüminotermit kaynağı incelenmiş; avantajları, uygulama aşamaları ve kaynak uygulamasında dikkat edilecek hususlar hakkında ayrıntılı bilgiler verilmiştir. Daha sonra ray kaynaklarına uygulanan tahribatlı ve tahribatsız test yöntemlerinden bazıları hakkında genel bilgiler verilmiş ve bu yöntemler genel hatlarıyla incelenmiştir. Çalışmanın sonunda, çalışmanın hedefi olan alüminotermit ve yakma alın kaynak yöntemleri, maliyet ve teknik yönleriyle incelenerek karşılaştırılmıştır. Sonuçların tamamı incelendiğinde; yakma alın kaynağının, alüminotermit kaynağa göre tüm yönleriyle avantajlı olduğu ve günümüzde uygulanabilecek en güvenilir ray birleştirme yöntemi olduğu sonucuna varılmıştır.
Railway transportation is widely used in developed countries and high-speed railway projects fall into the applications. In parallel with this development high-speed train lines have been constructed in recent years in our country. With the help of developing technology and the opportunities, the required level of speed and comfort has increased. The most important issue which affects the speed and comfort is the contact of railway vehicles and the rails continuously. For the required level of speed and comfort, the railways rail resource areas are needed to be the high standards. Railway construction requires high technical knowledge and skill, therefore one of the most important stages in construction is establishing continuous rail lines with appropriate methods, joining them in an appropriate way. Aluminothermic welding and flash-butt welding are accepted as the standard method in establishing the continuous welded tracks in the World and they are widely used in our country as well. The purpose of this work is not only the evaluation of the principles and the methods which investigate the methods of joining the rails, but also examining the widely used joining method, aluminothermic welding, and flash-butt welding methods and comparing the methods financially and technically to find the advantageous method. In this study, firstly aluminothermic welding method, the equipment used in welding applications, the stages of welding applications and the import issues of welding applications are examined in detail. Secondly, destructive and non-destructive testing methods, which are applied in rail investments, are generally in formed and investigated. Considering all of the results, it is determined that flash-butt welding is advantageous over aluminothermic all comparison and it is concluded that the flash-butt welding can be applied as the most reliable rail joining method in these days.