Bu çalışmada, havaalanı yangınla mücadele araç ve personel teşkilat yapısı, sağlanacak koruma seviyeleri, kurtarma ve yangınla mücadele araçları araştırılmış, kaza-kırım olayları sonrasında pilot, personel ve yolcuların kurtarılmasına yönelik çalışmalar incelenmiş, mevcut uygulamalar tespit edilmiştir. Mevcut uygulamalar kapsamında, kurtarma faaliyetlerinde merdiven kullanımının yaygın olduğu görülmüştür. Gerek uçak tehlikeli sahalarının riskleri, gerekse kazazedelerin kaza sonrası yaralanmalarına (ikincil yaralanmalara) neden olacağı konusunda ciddi endişeleri beraberinde getirmiştir. Bu çalışmanın temeli olması bakımından, Türkiye'deki kamu ve özel kuruluşlar için çalışan 141 ARFF personeline mevcut uygulamalar, riskler veya olumlu yönler ve platformun gerekip gerekmediği hakkında bir anket uygulanmıştır. Bu sayede kurtarma operasyonları için bir platforma ihtiyaçları varsa, kurtarma faaliyetleri sırasında hangi koşulların yerine getirilmesi gerektiği belirlenecektir. Buna ek olarak, kurtarılacak kişi olabilecek 13 pilota, mevcut kurtarma uygulamaları hakkında ne kadar şey bildikleri, kurtarılan tarafın fikirleri ve platform kurtarma aracının kurtarma faaliyetleri sırasında kullanılmasının değerlendirilmesi hakkında bir anket uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, mevcut kurtarma uygulamalarının hem ARFF personeli hem de kazazedeler açısından çok riskli ve güvensiz olduğu açıktır. Bu nedenle, ARFF personelinin, kurtarma faaliyetleri sırasında platformlu kurtarma aracıyla daha güvenli koşullar altında çalışabileceği açıkça belirlenmiştir. Bu çalışma sonunda platformun ihtiva etmesi gereken özellikler tespit edilmiş, platform tasarlama çalışmalarında göz önünde bulundurulmuştur.
In this study, airport fire fighting vehicle and personnel organization structure, protection levels to be provided, rescue and fire fighting vehicles were investigated, and studies on rescuing pilot, personnel and passengers after accident and incident were examined and current practices had been determined. Within the scope of existing practices, this was seen the use of ladders in rescue operations is common. Both the risks of the hazardous areas of the aircraft and the injuries caused by the casualties (secondary injuries) have come concominat serious concerns. In terms of being the basis of this study, a questionnaire was applied about existing practises, risks or positive aspects and whether platform needed or not to 141 ARFF personnel who are working for public and private organizations national/international airports in Turkey. By this means, if they needs a platform for rescue operations, it will be determined which conditions need to be met during rescuing activities. In addition, a questionnaire was applied to 13 pilots who could be the person to be rescued, how much they knew about the current rescue practices, the ideas of rescued side and evaluate using of the platform rescue truck during rescue activities. According to the findings of the study, it is clear that the existing rescue applications are very risky and unsafe in terms of both ARFF personnel and victims. Therefore it is clearly identified that ARFF personnel can work under safer conditions during the rescue activities with a platform rescue truck. As a result of this study, the required features of the platform were determined and it was taken into consideration in the platform design studies.