Bu çalışmada günümüz gelişen teknolojisinin oluşturduğu yüksek konfor beklentisinin bir sonucu olarak yeni nesil yolcu vagonlarında uygulanan süspansiyon sistemine sahip olan Tvs N13 tip lüks yolcu vagonunun süspansiyon sisteminin titreşim analizi yapılmıştır. Bu kapsamda ilk olarak yolcu vagonu ve bojisi teknik yönleriyle tanıtılmıştır. Daha sonra Simpack programı kullanılarak vagonun matematiksel analizi yapılmıştır. Simpack programı ile tam model bir yolcu vagonunun birinci ve ikinci süspansiyon sistemine ait elemanların titreşim hesaplamaları yapılmıştır. Bu model kullanılarak helisel yaylar ile yatay ve dikey amortisörlerin titreşim hesaplamaları yapılmıştır. Model üzerinden yapılan çalışmalara paralel olarak, ilk önce fabrika ortamında kurulu bulunan yay test ve amortisör test cihazlarıyla ölçüm yapılarak bu elemanların statik yükleme durumlarındaki teknik değerleri hakkında bilgi sahibi olunmuştur. Daha sonra gerçek vagon üzerinde çeşitli titreşim ölçümleri yapılarak bu elemanların vagonun hareketi sırasındaki gerçek titreşim değerleri de elde edilmiştir. Sonuçlar incelendiğinde matematiksel modelin gerçek çalışma şartları ve statik yükleme durumunda elde edilen değerlere yakın değerleri ortaya çıkardığı tespit edilmiştir. Matematiksel model çözülerek ulaşılan titreşim değerlerinden çıkarılan konfor indeksine göre vagonun konfor sınıfının iyi konforlu sınıfta olduğu tespit edilmiştir. Yine vagonun hareket testleri sırasında yapılan ölçümlerde aynı sonucu vermiştir. Modelin başarılı olduğu anlaşılmıştır.
In this study, vibration analysis of the suspension system of TVS N13 type luxury passenger wagon which has suspension system applied in the new generation passenger wagons as a result of the high comfort expectation created by today's developing technology is analyzed. In this context, the passenger car and bogie were first introduced in technical aspects. Then the mathematical analysis of the wagon was carried out using Simpack program. Vibration calculations of the components of the first and second suspension system of a full model passenger car were made with Simpack program. Using this model vibration calculations of helical springs and horizontal and vertical shock absorbers were made. In parallel with the studies carried out on the model, firstly, measurements were made with spring testers and shock absorber testers installed in the factory environment and the technical values of these elements in static loading conditions were obtained. Then, various vibration measurements were made on the real wagon and the real vibration values of these elements during the movement of the wagon were obtained. When the results were examined, it was found that the mathematical model revealed values close to those obtained under real working conditions and static loading. According to the comfort index obtained from the vibration values obtained by solving the mathematical model, the comfort class of the wagon was found to be in a comfortable class. It also gave the same result in measurements made during the motion tests of the wagon. The model was found to be successful.