Son yıllarda enerjiye olan talebin artması ve enerji kaynaklarının azalmasıyla üreticiler daha yüksek mukavemetli çelikleri kullanmaya başlamışlardır. Otomotiv sanayisinde malzeme seçiminde hafiflik, düşük yakıt sarfiyatı, güvenlik ve çevre kirliliği gibi kriterler göz önünde bulundurulmaktadır. Bu nedenle geliştirilmiş olan çift fazlı (DP) çelikleri otomotiv sektöründe çok kullanılmaktadır. Çift fazlı (DP) çelikleri sünekliği sağlayan ferrit fazdan ve mukavemet arttırıcı etkisi bulunan martenzit fazdan oluşmaktadır. Akma dayanımı düşük çekme mukavemeti yüksek olduğundan dolayı kolay şekillendirilebilme özelliğine sahiptir. CMTlehimleme yöntemi geleneksel kaynak yöntemlerine göre çok daha düşük ısı girdisi sunmasından dolayı bu yöntem tercih edilmiştir. Bu çalışmada 1mm kalınlığında galvaniz kaplı DP800 çelik sacı CMT-lehimleme yöntemi ile CuAl8 ilave tel kullanılarak birleştirilmiştir. Birleştirme işlemi alın ve bindirme yöntemleri ile yapılmıştır. CMT-lehimleme işlemi beş farklı parametrede tatbik edilmiştir. Bunlar akım şiddeti, lehim ilerleme hızı, gaz basıncı, torç açısı ve lehim aralığıdır. CMT-lehimleme işlemi yapılmış numunelerin mukavemet özellikleri ve bağlantı noktalarının sertlik değerleri ölçülmüştür. Makro ve mikroyapı incelemelerinde, optik mikroskop, taramalı elektron mikroskobu (SEM) ve noktasal element analizi (EDS) cihazı kullanılmıştır. Anahtar kelimeler: CMT-lehimleme, Çift Fazlı (DP) Çelikler
Manufactures have begun to use high strength steels with the increase in demand for energy in recent years and the reduction of energy. In the automotive industry, criteria such as lightness, low fuel consumption, safety and environmental pollution are considered. Dual phase (DP) steels developed for for this reason are widely used in the automotive industry. Dual phase (DP) steels are composed of ferrite phase which provides ductility and martensite phase which is a strengthening effect. Its yield strength is low and its tensile strength is high. This method is preferred because the CMT-soldering method provides much lower heat input than conventional welding methods. In this study, 1mm thick galvanized coated DP800 steel sheet was joined by using CMT-brazing method using CuAl8 additive wire. The joining process is done by using butt joint and overlap joint. The CMT-brazing process was applied to five different parameters. These are current intensity, travel speeds, shielding gas, torch angle and brazing gaps. The strength properties of CMT-brazed specimens and the hardness values of the connection points were measured. Microscope, scanning electron microscope (SEM) and energy dispersive spectroscpy (EDS) analysis were used in macro and microstructure investigations. Keywords: CMT-brazing, Dual phase (DP) steels