Üretim lojistiği, dağıtım lojistiği ve tedarik lojistiğine göre daha az çalışma yapılmış ve iyileştirme yapılması gereken bir alandır. Bu çalışmada otomotiv sektöründe üretim yapan bir fabrikada iç lojistik sisteminin nasıl olması gerektiği incelenmiştir. Bu çalışmayla amaçlanan Yalın Üretim felsefesinin uygulandığı üretim ortamında malzeme taşıma maliyetlerini azaltan, katma değerli süreyi arttıran, kolay yönetilebilir, standardize edilmiş malzeme taşıma sistemi oluşturmaktır. Bu amaçla, fabrika içi yarı mamül taşıma sistemi incelenmiş ve çalışma kapsamı olarak fabrikanın kesim bölümünden montaj hatlarına kablo dağıtım yapılan alan belirlenmiştir. Bu çalışma kapsamında mevcut durumda eş zamanlı toplama ve dağıtmalı yapıya sahip olan kablo taşıma işlemi, kablo toplama ve kablo dağıtma işlemleri olarak ikiye ayrılmıştır. Fabrika içerisinde kablo dağıtma işlemi Araç Rotalama Problemi (ARP) olarak değerlendirilmiş ve bu problemin çözüm yöntemlerinden olan Clarke ve Wright Tasarruf Algoritması, Sweep (Süpürme) Algoritması ve Kapasite Kısıtlı Araç Rotalama Problemi (KARP) matematiksel modeli kullanılarak dağıtım operatörünün minimum sürede çevrimini tamamlayacağı dağıtım rotaları belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar mevcut durum ile karşılaştırılmış ve en iyi sonucu Clarke ve Wright Tasarruf Algoritması'nın verdiği görülmüştür. Anahtar kelimeler: Üretim Lojistiği, Araç Rotalama, Clarke ve Wright Tasarruf Algoritması, Sweep (Süpürme) Algoritması, Kapasite Kısıtlı Araç Rotalama
Plant logistics when compared to inbound and outbound logistics is a less studiedsubject open to improvement. Within thesis study, how to be a logistic model in a factory that is engaged in manufacturing in the automotive industry. It is aimed to construct such a plant logistics structure in a lean manufacturing environment that enables reducing the material handling costs, increasing value added time and having an easily manageable and standardized material handling system. With this aim, In-plant semi-finished goods transportation system was examined and cable distribution area to the assembly lines of the factory was determined as the scope of the study. Within thesis study, in the cable distribution system with simultaneous collection and distribution, cable collection and cable distribution operations are divided. Cable distribution in the factory is considered as a vehicle routing problem. Distribution routes to be completed by the distribution operator in a minimum time using the Clarke and Wright algorithm , the sweep algorithm and the capacity limited vehicle routing problem mathematical model, which are one of the vehicle routing problem solution methods. The results were compared with the current situation and the best result was the Clarke and Wright algorithm. Keywords: Plant logistics, Vehicle routing, the Clarke and Wright algorithm, the sweep algorithm, capacity limited vehicle routing