Açık Akademik Arşiv Sistemi

Otomotiv sektöründe kullanılan dp600 çeliklerinin CMT kaynak yöntemi kullanılarak birleştirilmesi ve mekanik özelliklerinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Uğur Özsaraç
dc.date.accessioned 2021-03-16T07:06:58Z
dc.date.available 2021-03-16T07:06:58Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Özdemir, Cengiz. (2017). Otomotiv sektöründe kullanılan dp600 çeliklerinin CMT kaynak yöntemi kullanılarak birleştirilmesi ve mekanik özelliklerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/79130
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Teknolojinin gelişmesi ile otomotiv sektöründe yakıt tasarrufu, yolcu güvenliği ve dayanım açısından ihtiyaçlar ortaya çıkmıştır. Bu ihtiyaçlar otomotiv tasarım ve araştırmacılarını yüksek mukavemetli çelikler üzerinde çalışmalar yapmaya yönlendirmiştir. Yüksek mukavemet değerlerine sahip, kolay işlenebilir ve yüzeylerindeki çinko kaplamasından dolayı korozif ortamlara karşı dayanımları olan DP600 çelikleri otomotiv sektöründe geniş kullanım yelpazesine sahip olmuştur. Günümüzde kaynaklı birleştirme tekniklerindeki gelişmeler ile yeni araştırmalar ve AR-GE çalışmaları sonucu Soğuk Metal Transfer Kaynağı (CMT) tekniği bulunmuş ve kullanılmaya başlanmıştır. DP 600 çeliklerinin birleştirilmesinde geleneksel birleştirme yöntemleri olan Metal Inert Gaz (MIG), Metal Aktif Gaz (MAG) ve Direnç Nokta Kaynak yöntemleri yerine daha düşük ısı girdileri sağlayan Soğuk Metal Transferi kaynağının (CMT) kullanılabilirliği bu tez çalışmasında araştırılmıştır Yapılan bu çalışmada 1,2 mm kalınlığında DP600 çift fazlı çelik saclar CMT kaynak yöntemi ile bakır esaslı CuSn1, CuSn6 ilave telleri kullanılarak, farklı akım şiddetlerinde, bindirme ve alın birleştirme geometrilerinde birleştirilmişlerdir. Hazırlanan bu numuneler için çekme mukavemet testleri, kaynak bölgesindeki mikrosertlik dağılımları incelenmiştir. Taramalı elektron mikroskobu (SEM) ve noktasal element analiz cihazı (EDS) ile element analizleri yapılmıştır. Bağlantının makro ve mikro yapı görüntüleri optik mikroskop aracılığı ile alınarak ıslatma açıları, kaynak yükseklikleri, kaynak genişlikleri hesaplanmıştır. Anahtar Kelimeler: DP600 çift fazlı çelik, CMT kaynak yöntemi, Otomotiv endüstrisi
dc.description.abstract With the development of technology, there has been a need for fuel saving, passenger safety and durability in the automotive sector. These needs have led automotive designers and researchers to work on high strength steels. DP600 steels with high strength values, easy workability and resistance to corrosive environments due to their zinc coating on the surface have a wide use range in the automotive sector. With the developing technology in today's techniques, Cold Metal Transfer (CMT) welding, which is the result of new researchs and AR-GE studies, has begun to be used. The DP600 steels are joined with the CMT, which provides lower heat inputs, instead of the Metal Inert Gas (MIG) and Metal Active Gas (MAG) welding methods, which are traditional assembling methods. In this study, DP600 dual phase steel sheets with 1.2 mm thickness were prepared by using CMT welding method and copper based CuSn1, CuSn6 with additional wires, different current intensities, overlapping and picking methods. Tensile strength tests and microhardness distributions in the weld zone were investigatedfor prepared specimens. Elements were analyzed by scanning electron microscope (SEM) and point element analyzer (EDS). Wetting angles, weld heights and weld widths were calculated by taking through macro and microstructure images of connection through an optical microscope. Keywords:DP600 dual phase steel, CMT welding method, automotive industryandsteel
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject DP600 çift fazlı çelik
dc.subject Otomotiv endüstrisi
dc.subject CMT kaynak yöntemi
dc.title Otomotiv sektöründe kullanılan dp600 çeliklerinin CMT kaynak yöntemi kullanılarak birleştirilmesi ve mekanik özelliklerinin incelenmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İmalat Mühendisliği Anabilim Dalı,
dc.contributor.author Özdemir, Cengiz
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record