Günümüzde işletmelerin ihtiyacı olan bilgi sistemlerinin etkin bir biçimde planlanması, geliştirilmesi ve işletilmesi, bilgi teknolojisindeki hızlı değişim ve gelişimden ve bu konuda uzman personel istihdam etmenin zor olmasından dolayı güçleşmektedir. Bu durum, işletmeleri bilgi sistem faaliyetlerini kendilerinden daha kaliteli ve ucuz yapan tedarikçilere devretmelerini zorunlu hale getirmiştir. Bu çalışma, bilgi sistemlerinde dış kaynaklardan yararlanma (outsourcing) uygulamasıyla ilgili olarak, işletmeleri bu uygulamanın fayda ve riskleri, uygulama süreci ve amaçlarını gerçekleştirmelerinde izleyecekleri stratejiler konusunda aydınlatmayı ve bankaların bilgi sistemleri dış kaynaklardan yararlanma (DKY) uygulamasında başarıya ulaşmalarını etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın ilk kısmında, bilgi sistemleri, bilgi sistemlerinde DKY uygulaması ve bu uygulamayı ortaya çıkaran gelişmeler hakkında ayrıntılı bilgiler verilmiştir. Daha sonra, işletmelerin bilgi sistemlerinde DKY uygulama süreci ve bu süreçte dikkat etmeleri gereken temel stratejiler incelenmiştir. Bankaların bilgi sistemleri DKY uygulamasında başarıya ulaşmalarında etkili olan faktörlerin belirlenmesi amacıyla Türkiye'de faaliyet gösteren bankalara anket uygulanmış ve bunun sonuçlan ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda, bankaların bilgi sistemlerinde DKY uygulamasını başarılı bir şekilde yürütmelerinde etkili olan bazı faktörlerin olduğu ortaya çıkmıştır. Bu faktörlerden en önemlisi, işletmelerin amaçlarını açıkça tanımlamaları ve bu amaçlarına uygun stratejiler geliştirmeleridir. Bankaların bunu gerçekleştirmeleri ve ayrıca, uygun tedarikçi seçimi yapmaları ve etkin sözleşme şartlan hazırlamalan için DKY proje takımı oluşturmalıdırlar. Uygulamanın başanlı olmasında bir diğer önemli etken de, tedarikçiye devredilen bilgi sistem faaliyetlerinde hizmet seviye kriterlerinin belirlenmesi olduğu araştırma sonucunda ortaya çıkmıştır. Tedarikçi performans kontrolünün sağlanması ve tedarikçiyle ilişkilerin etkin bir biçimde yönetilmesinin takım dinamiğine dayalı olarak yapılması, yani DKY yönetim takımı oluşturulması başanyı etkileyen bir diğer önemli faktör olarak karşımıza çıkmıştır.
Planning, development and implementation of information systems required by today's businesses has become more difficult due to rapid changes in information technologies and recruitment of qualified personnel in this field. Concequently, companies has come to a stage that they have to transfere/delegate of information system activities to outsiders suppliers who are better in terms of cost and quality, at performing these activities. The objective of this study is to shed light about outsourcing as well as its benefits and risks, implementation process and appropriate strategies to obtain desired outcome from the process. And try to determine factors that affect success changes in outsourcing activities initiated by banks to outsource their information system. In the first chapter, outsourcing practices in information systems and development that gave impetus these practices are explained in detail. After that, outsourcing implication process in businesses' information systems and major strategies that need to be taken into consideration during this process. To determine factors that contribute to the success of outsourcing practices initiated by banks in their information systems, a guestionaire has been developed and applied to banks to explore magnitute of outsourcing practices in banking sector. Based on the research results, it was determined that in successful applications of outsourcing activities in banking sector information system some influentional factors are determined. The most important factor found to be, clear and exact definitions of objectives and developing strategies consistent with these objectives of businesses. For banks to realize outsourcing implementation, to select qualified supplier, and to prepare contract terms and conditions they need to set up an outsourcing project team. Another important factor in outsourcing practices, according to result of this research is to determine level of service quality standards for information system activities transferred to supplier. The achievement of suppliers' performance control and management of suppliers relationship effectively should be performed on the basis team dynamics, i.e. establishment of outsourcing management team, came out to be an important factor that effect outsourcing implementations. X1 tCYWSKÛÛ«niM KURULU DOKfiMAmSVQM AfftSKSH A