Globalleşme ile rekabetin ülke sınırlarının dışına taşması; klasik pazar, tüketici, rekabet vb. kavramları da değiştirmiş; bölgesel kriterler yerine tüm dünyaya yayılan ve evrensel kriterlerin öncelikli olduğu bir pazar ve tüketici anlayışını ön plana çıkarmıştır. Bu nedenle işletmeler açısından bölgesel şartlara ve kriterlere göre değil, evrensel şartlara ve kriterlere göre hazırlanmak zorunluluğu ortaya çıkmıştır. İşletmelerin değişen bu şartlara adapte olmaları ve artan rekabet karşısında ayakta durabilmeleri; değişimi doğru ve zamanında algılamalarına ve bu değişime uyum sağlayacak yeni stratejiler geliştirmelerine bağlıdır. Zira klasik stratejiler olan karlılık, büyüme ve süreklilik gibi kavramlar artık yetersiz kalmaktadır. Buna ilaveten yeni stratejilere de ihtiyaç duyulmaktadır. Türkiye'de ve dünyadaki işletmelerin önemli bir kısmını oluşturan ve ekonomiye kalkılan yönüyle her geçen gün önemi artan KOBİ'lerin gümrük birliği ve globalleşme ile oluşan değişimlere ve artan rekabete uyum sağlayabilmeleri için verimliliğe odaklı yeniden yapılandırılmalarına ihtiyaç vardır. Burada verimlilikle kastedilen üretkenliğin ve kalitenin artışı ve buna bağlı olarak maliyetlerin düşmesidir. Bu çalışmanın amacı; ülkemiz sanayi işletmeleri içerisinde önemli bir sayısal ağırlığa sahip KOBİ'lerin, gerek iç ve gerekse dış pazarlarda rekabet edebilmeleri ve aynı zamanda ülke gelişimine katkı sağlayabilecek konuma gelebilmeleri için ihtiyaç duyulan verimliliği artırmaya dayalı stratejilerin geliştirilmesi ve bu stratejilere dayalı yeniden yapılandırılmalarının incelenmesidir. Çalışmanın sınırlan ise, genel olarak Türkiye'deki tüm KOBİ'ler, özelde ise Afyon ve çevresinde yapılacak araştırmalara dayalı olarak KOBİ'lerin amaç kısmında belirtilen hedeflere varabilmelerini etkileyecek önemli bir unsur niteliğindeki verimlilik konusunda inceleme ve analizlerin yapılmasıdır. Yapılan analizler ışığında Türkiye'deki KOBİ'lerin verimlilik açısından yetersiz oldukları tespit edilmiştir. Bu nedenle KOBİ'lerin istenen verimlilik düzeylerine ulaşmalarını sağlamak için yeniden yapılandırılmaları gerekmektedir. Bu amaçla, çalışmamızda KOBİ'lerin hangi yönlerden yeniden yapılanmaları gerektiği tespit edilmeye çalışılmış ve bu tespitlere bağlı olarak yeni stratejiler geliştirilmiştir.
ABSTRACT Subject : Restructuring of SMEs in Turkey with the view of improving productivity and new strategies (A research in and around Afyon) Keywords: SMEs, productivity, strategies, productivity strategies, productivity improvement Many concepts, such as classical market, consumer, competition, and etc. have been changed with globalization and thus competing beyond the national territories; an understanding of market and consumer driven by universal criterions become more important than that of local criterions. Therefore a necessity for companies have to prepare themselves not according to local criterions but according to those universal criterions has emerged. In order for businesses to adapt themselves to those changing conditions and to survive in the global competition, they have to realize the changes accurately and timely, also the}' should develop new startegies adapting the company to the changes in the marketplace. Because classical startegies, profitability, growing, and continuity are no longer sufficient companies need new additional strategies.Small and Medium size Enterprices (SMEs) which are an important part of the business both in Turkey and the world, and have an increasing importance because of their contribution to the economy need to restructure focusing on productivity in order to adapt themselves to increasing competition and the changes that emerged with the globalization and customs union signed with the Europian Union. Here productivity means an increase in quality and productivity and as a result a decrease in costs. The objective of this study is to determine strategies help SMEs which are the majority of industrial organizations in surviving in both national and international markets and analyze restructuring accordding to those strategies. The limitation of this study is to analize productivity which is the most important factor affecting SMEs in reaching to their objectives generally all SMEs in Turkey and specifically SMEs which are located in Afyon and around Afyon. Information retrived from the analises showed that SME's productivity in Turkey is not sufficient. Therefore, in order for SMEs to reach desired productivity level, they should restructure themselves. For this purpose, in our study, we tried to determine in what way SMEs should restructure and according to the findings we devoloped new strategies. IX