Kur'an'da İmtihan" adlı bu çalışma, yaşadığımız hayat sürecini Kur'ânî bir bakış tarzıyla yorumlama çabasıdır. Kur' an, bizzat insana gönderilmiş olup içerdiği her mesaj da inşanı hedef alır. Çünkü Kur'an'a göre varlık âlemi insanın imtihanı için dizayn edilmiştir. Üzerinde çalıştığımız vahiy metinleri de bu sebeple dizayn edilmiştir. Çalışmada öncelikle, konuyla ilgili olarak Kur'an'ın kullandığı temel kavramlar tesbit edildi. Sonra da Kur'an'ın dünyaya imtihan yeri olarak bakışı ve insanın yeryüzünün halifesi vasfıyla imtihan edilecek özelliklerle donanımı işlendi. İnsana gücünün üstünde bir sorumluluk yüklenmediği görüldü. İmtihan aşamasında Allah'ın hemen ceza vermeyip hatasından dönmesi için insana fırsat tanıdığı ortaya kondu. İmtihana etki eden müsbet ve menfi faktörlere de değinildi. İnsanın dünyayı bir eğlence yeri olarak algılamayıp, gönlünü nefsânî ve şeytanî telkinlere kapatması, vahyî, melekî telkinlere açması gerektiği üzerinde duruldu. İnsan için hayatın her boyutunun imtihan olduğu anlaşıldı. Öyleyse insan, öncelikle hayatı algılama biçimini bu bakış açısıyla şekillendirmeli ve muhatabı olduğu teklifleri yerine getirmede ihmalkâr davranmamalıdır. Bu çerçevede katkısı olur düşüncesiyle Kur'an'ın insanın nazarına sunduğu önemli imtihan şekillerinden bazıları bu çalışmada işlendi. Görüldü ki imtihan süreci arındırıcı, ayrıştırıcı ve olgunlaştıcı bir süreçtir. Bu süreç ancak vahyin rehberliğinde başarıyla tamamlanabilir. Neticede insanın karşılaşacağı mükâfat ya da ceza kendi kazanımı olarak karşısına çıkacaktır.
This thesis/dissertation deals with the "Test in the Qur'an". The topics such as the Qur'an, the test, the resonsibility, the caliphate of a man, the Book, the prophethood, Jins, Satan, Ego, are the way of examination in this world. According to the Qur'an, man is a caliphat of the world. He is created for the test and every thing in this world is prepared for his examination. Man is a capable of passing this exam. In this study we try to present this Qur'anic point of view. Accoting to the Qur'an, the duration of the test is capable of distinguishing between the good and bad. This distinguishing can be carried out by the resonsibility. The good and bad people are decided after this process, and consengvently they will be judged according to their actions. In other words, some will be rewarded whereas the others will be punished. Finally, this study concettrates on both the dimension of responsibility the Qur'an directs the humankind and what kind of tests they face in this world.