İç girişimciliğin yenilikçilik/inovasyon çerçevesinde değerlendirildiği bu çalışmada iç girişimci yapıların oluşmasına etki eden unsurların neler olduğu ve firma başarısında iç girişimciliğin nasıl bir etkiye sahip olduğu tartışılmaktadır. Ayrıca bu çalışmada iç girişimciliğin çalışan tatmini sağlama noktasındaki etkilerini analiz etmek ve iş tatmini ile iç girişimcilik uygulamaları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amaçlanmaktadır. İç girişimciliğin yenilikçi bir faaliyet olarak değerlendirildiği ve beraberinde çalışan tatmini getireceği varsayımı ile yürütülen bu çalışmada verilerinin toplanması amacı ile anket yöntemi kullanılmıştır. Konu ile ilgili literatür incelenmiş daha önce yapılan çalışmalardan yaralanılarak, iç girişimciliğe etki eden çevresel (iç/dış) belirleyicileri, inovasyon ve iç girişimcilik ilişkisini, iç girişimcilik ve iş tatmini ilişkisini ölçmeye yönelik toplam 76 sorudan oluşan standardize bir iç girişimcilik anketi geliştirilmiştir. Araştırma kapsamında ana kitleyi Adapazarı Ticaret ve Sanayi Odasına kayıtlı KOBİ niteliğindeki firmalar ile çalışan sayısı 250 nin üzerinde olan büyük firmalardaki beyaz yakalı çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, araştırma kapsamına giren firmalarda iç girişimcilik eğilimi üzerinde etkili olan en önemli unsurlar olarak, yönetimsel destek, teknolojik fırsatlar, sektörel büyüme ve yeni ürünlere olan talep görülmektedir. İç girişimcilikle en fazla ilişkilendirilen faktör ise yenilikçilik faktörüdür. İç girişimcilik ile iş tatmini arasındaki ilişkiye baktığımızda iç girişimciliğin yenilikçilik, risk alma ve özerklik boyutu ile iş tatmini arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu ve bu boyutların iş tatminini olumlu etkilediği görülmektedir. Firmaların iç girişimcilik uygulamalarının faaliyet yılına ve büyüklüğüne göre değişim gösterdiği ve faaliyet yılı ile çalışan sayısı fazla olan firmaların daha fazla iç girişimcilik eğilimine sahip olduğu görülmektedir. Özetle denilebilir ki, iç girişimcilik firma başarısında önemli bir unsur olarak kabul edilmekte ve çalışan tatmini sağlama noktasında üzerinde durulması gereken bir konu olarak görülmektedir. İç girişimci uygulamaların firmada yerleşmesi için ise, biçimsel kontroller yerine daha esnek yapılanmalara kayılması, çalışana özerklik verilmesi, çevrenin ve yeniliklerin sürekli takip edilmesi, etkili iletişim sistemlerinin kurulması ve yenilikçi uygulamaların teşvik edilmesi gerekmektedir.
In this study, intrapreneurship is considered within the scope of innovativeness, it is discussed what the efficient causes are on the formation of internal entrepreneurship structures and what sort of effect internal entrepreneurship has on company achievement. Additionally, in this study it is aimed to analyze effect of internal entrepreneurship on the supply of satisfaction of employee and to present relation between job satisfaction and applications of intrapreneurship. In this study, in which internal entrepreneurship is considered as an innovative activity and which carried out through the hypothesis that internal entrepreneurship accompanies employee satisfaction, was used questionnaire method for the purpose of data acquisition. Regarding this issue literature had been examined, with the help of the twice-told studies was formed a standardize intrapreneurship questionnaire which consists of 76 questions which aim to measure environmental (internal/ external) determinants which effect the intrapreneurship, relationship between innovation and intrapreneurship, relation between intrapreneurship and job satisfaction. The main group is formed from white-collar workers who work in big companies, which have manpower over 250, and in companies like sme, which is registered in Adapazarı Chamber of Commerce and Industry.In consequence of research, in research contained companies the most important elements on the tendency of intrapreneurship are managerial support, technological change, sectoral growth and market for new products. The factor that is correlated with intrapreneurship mostly is innovativeness. When we examine the relation between internal entrepreneurship and job satisfaction, it is seen that relation between dimensions of innovativeness, risk taking and autonomy of internal entrepreneurship and job satisfaction is meaningful and these dimensions affect the job satisfaction positively. It is seen that intprareneurship applications of companies show an alteration in accordance with activity year and its size and the companies, which have more activity years and manpower, have more tendency of intrapreneurship. In brief, intrapreneurship is assumed an important element on company achievement and it is considered as a subject, which must be dwelled on, in employee satisfaction. For the maintenance of applications of intrapreneurship in company, it is necessary to be changed into more flexible configuration instead of formal controls, to be granted autonomy to employee, to be followed up environment and innovativeness continuously, to be set up systems for expressive-impressive communication and to be encouraged innovative applications.