Açık Akademik Arşiv Sistemi

Akılcı duygusal davranışçı terapi odaklı grupla psikolojik danışmanın psikolojik iyi olma ve öz-duyarlık üzerindeki etkisi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Ramazan Abacı
dc.date.accessioned 2021-03-10T11:26:27Z
dc.date.available 2021-03-10T11:26:27Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Akın, Ahmet . (2009). Akılcı duygusal davranışçı terapi odaklı grupla psikolojik danışmanın psikolojik iyi olma ve öz-duyarlık üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/77558
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu arastırmanın amacı, Akılcı Duygusal Davranısçı Terapi odaklı grupla psikolojikdanısmanın psikolojik iyi olma ve öz-duyarlık üzerindeki etkisini incelemektir. Arastırmayakatılacak denekleri belirlemek amacıyla, 2008-2009 güz eğitim döneminde SakaryaÜniversitesi Eğitim Fakültesi'nin Psikolojik Danısma ve Rehberlik, Bilgisayar ve ÖğretimTeknolojileri Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, SınıfÖğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği, Fen BilgisiÖğretmenliği ve Zihin Engelliler Öğretmenliği programlarına devam eden 544 üniversiteöğrencisine arastırmada kullanılan ölçme araçları uygulanmıstır. Bu öğrencilerin 283'ü kız,261'i erkektir. Daha sonra Psikolojik ?yi Olma ve Öz-duyarlık Ölçeklerinin ön-testölçümlerinden elde edilen puanlar düsükten yükseğe doğru sıralanmıs ve düsük puan alan 126öğrenci arasından tesadüfî yolla seçilen denekler deney, plasebo ve kontrol gruplarından birineyine seçkisiz olarak atanmıstır. Böylelikle arastırma 14'ü deney, 14'ü plasebo ve 14'ü kontrolgruplarında yer alan ve 21'i kız, 21'i erkek olan 42 üniversite öğrencisi üzerindeyürütülmüstür. Üç gruba atanacak öğrenciler belirlendikten sonra, deney grubunda yer alandeneklere arastırmacı tarafından gelistirilen 9 oturumluk ADDT odaklı grupla psikolojikdanısma uygulanmıstır. Deney grubuyla paralel olarak gerçeklestirilen plasebo grubuetkinliklerinde ise, terapötik etkisi olmayan ve verimli ders çalısma teknikleri ve zamanyönetimi konularıyla iliskili olan çesitli bilgilerden ve tartısma temelli etkinliklerden olusan 6oturumluk bir uygulama yapılmıstır. Kontrol grubunda bulunan deneklere ise herhangi biruygulama yapılmamıstır.Arastırmada veri toplama araçları olarak; Psikolojik ?yi Olma Ölçekleri ve Öz-duyarlık Ölçeğikullanılmıstır. Arastırmada 3x3'lük (deney/plasebo/kontrolgruplarıXön-test/son-test/izlemetesti) split plot desen kullanılmıstır. Arastırmanın bağımlı değiskenlerini, deneklerin psikolojikiyi olma ve öz-duyarlık ölçeklerinden elde ettikleri puanlar, bağımsız değiskenini ise ADDGTolusturmaktadır. Arastırmada kullanılan ölçme araçları oturumların baslamasından 2 haftaönce ön-test ölçümü olarak; oturumlardan iki hafta sonra son-test ölçümü olarak; son-testölçümlerinden 2 ay sonra ise deneysel islemin kalıcılığını belirlemek amacıyla izleme ölçümüolarak, deney, plasebo ve kontrol gruplarındaki deneklere tekrar uygulanmıstır. Buölçümlerden elde edilen verilerin analizinde, ölçüm ve gruplar arasında anlamlı bir farkın olupolmadığını belirlemek için; tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü varyansanalizi tekniği kullanılmıstır. Veriler SPSS 13.0 paket programıyla analiz edilmistir.Arastırmadan elde edilen bulgular, ADDT odaklı grupla psikolojik danısmanın deneygrubundaki deneklerin psikolojik iyi olma ve öz-duyarlık düzeylerini artırdığı ve bu durumunizleme ölçümlerinde de korunduğunu ortaya koymustur. Plasebo ve kontrol gruplarındabulunan deneklerin psikolojik iyi olma ve öz-duyarlık ön-test, son-test ve izleme testiölçümlerinden elde ettikleri puanlar arasında ise anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüstür.Elde edilen bulgular ısığında arastırmadan elde edilen sonuçlar tartısılmıs ve gelecekarastırmalar için önerilerde bulunulmustur.
dc.description.abstract The aim of this research is to investigate the effect of group counseling practice of RationalEmotive Behavior Therapy (REBT) to the psychological well-being and self-compassion. Todetermine the subjects of the study, three scales were administrated to 544 university students(261 were males; 283 were females), attending to different programs at Sakarya UniversityFaculty of Education during the fall term of 2008-2009. This study was carried out with asample of 42 students (14 for experimental group, 14 for placebo group, and 14 for controlgroup). While, a 9-session group counseling practice of REBT which has been developed bythe researcher, was applied to the experimental group and a 6-session placebo activity(effective study strategies and time management) was given to the placebo group, no treatmentwas applied to subjects in the control group.The Scales of Psychological Well-being and the Self-compassion Scale were used asmeasures. In this research, 3x3 (experimental/placebo/control groupsXpretest/posttest/followmeasurements) split plot design was used. The measures were administrated to the subjects;two weeks before the beginning of the group sessions (pretest) and two weeks after (posttest)the completion of the group sessions. And to determine the lasting effects of the experimentaltreatment the measures were reapplied to subjects in each group after 2-month interval (followmeasurement). Data were analyzed by two-way ANOVA for repeated measures (3x3 Split-Plot).The overall results of this research supported the assumptions of this study. The findings ofthis research indicate that the 9 session group REBT that was formed and based on rationalemotive behavioral therapy, has caused significant increase in subjects' both psychologicalwell-being and self-compassion levels. Two-month follow-up results demonstrated that theeffects of group REBT had been maintained. Further, there were no significant differencesbetween the pre-test, post-test, and follow-up test psychological well-being and selfcompassionscores of the placebo and the control groups. Under the lights of the researchfindings, discussion upon the results was performed and some suggestions were offered forfuture research.
dc.format.extent VII, 340 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Akılcı duygusal davranışçı terapi
dc.subject Grupla psikolojik danışma
dc.subject Psikolojik iyi olma
dc.subject Öz-duyarlık
dc.title Akılcı duygusal davranışçı terapi odaklı grupla psikolojik danışmanın psikolojik iyi olma ve öz-duyarlık üzerindeki etkisi
dc.type TEZ
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı
dc.contributor.author Akın, Ahmet
dc.relation.publicationcategory doctoralThesis


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/