Bu çalışmanın amacı, Türk kamu yönetiminde önemli bir yere sahip olan belediyelerin personel sistemini ve norm kadro uygulamalarını, Türk kamu personel sisteminin tarihi gelişimi, yerli-yabancı uzman raporları ve norm kadro uygulaması çerçevesinde bütüncül bir anlayış ile incelemek, belediyelerin norm kadro uygulaması nedeniyle yaşadığı sıkıntıları tespit etmek ve sorunların giderilmesine dönük çözüm önerileri sunmaktır. Belediyeler halka hizmet sunumunda merkezi idareye kıyasla halka en yakın birimlerdir. Mahalli müşterek nitelikli ihtiyaçların karşılanmasında önemli role sahip olan belediyelerin hizmetlerini etkili, verimli bir şekilde yerine getirebilmesi içinse nitelikli bir insan kaynağına ihtiyacı vardır. Ancak Türkiye'de belediyeler üzerinde belediyelerin özerk yapıları ile bağdaşmayan personel yönetim anlayışı hakimdir. Belediyelerde uygulanması zorunlu olan norm kadro uygulaması da söz konusu anlayışın tezahürüdür. Belediyeler, insan gücü açısından kamu yönetimi sistemi içinde önemli bir yere sahiptir. Vatandaşa hızlı kaliteli verimli ve etkili hizmet sunması gereken belediyeler söz konusu uygulama nedeniyle kendilerini değişen koşullara uygun bir yapıya getirememektedirler. Üç bölümden meydana gelen çalışmanın birinci bölümünde Türk kamu personel sisteminin temel ilkelerini ve karakteristik özelliklerinin oluşmasında rol oynayan yerli ve yabancı uzman raporları incelenmiştir. Belediyelerde uygulanan personel sistemi, belediyelerin dayandığı değerler çerçevesinde incelenmiş ve belediyelerin tabi olduğu personel mevzuatı açısından yaşadıkları sorunlar ortaya konmuştur. İkinci bölümde belediyelerde uygulanması zorunlu olan norm kadronun, tanımı, kapsamı, amacı, yararları, tarihi gelişimi, norm kadronun uygulama süreci ve belediyelerde gelişimi ve yasal dayanakları incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise belediye yöneticilerinin belediye personel sistemi ve norm kadro uygulamasına ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik, İstanbul Büyükşehir Belediyesi yöneticilerine ve İstanbul'da faaliyet gösteren 39 ilçe belediyesi yöneticilerine anket çalışması yapılmıştır. Son olarak, belediyelerin insan kaynağı yönetimi üzerinde varlığını hissettiren vesayetçi anlayışın belediyelerin özerk yapısı nedeniyle bağdaşmadığı ve merkezi idareden farklı ayrı bir personel sisteminin gerekli olduğu ifade edilerek çalışma tamamlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Belediye, İnsan Kaynağı Yönetimi, Norm Kadro
The aim of this study is to analyze the personnel system and staffing norm of the municipalities, which are vital in Turkish public administration and historical development of Turkish personnel system within the framework of norm staff policy with reports from domestic and foreign experts. It also aims at determining the problems that municipalities are currently facing due to norm staff practice and offering solutions to these problems. Unlike central administration, municipalities are the closest units in serving the public. Municipalities, playing an important role in fulfilling common local needs, require a qualified of human resources in order to carry out their services effectively and efficiently. Yet, administrative mentality predominates in the municipalities of Turkey which does not comply with the autonomous structures of the municipalities. Norm staff policy that has to be practiced in the municipalities is the manifestation of the point in question. In terms of human recourses, municipalities are engaged in public administration. Municipalities, which have to provide fast, effective and efficient service to the public, cannot catch up with some changing conditions due to the aforementioned practice. In the first chapter of the study which is composed of three chapters, problems and viable solutions derived from the reports of the domestic and foreign experts, that played crucial role in the formation of basic principles and characteristic features of Turkish public administration system, have been examined. Personnel policy practiced in the municipalities have been surveyed upon the values that municipalities rely on and the problems they are facing in terms of the personnel policy legislation they depend on have been put forward. In the second chapter,the definition, scope, aim, benefits, historical development, process of the practice and the legal foundation of norm personnel policy and its development and practice in municipalities have been examined. The third chapter is aimed at determining the ideas of municipality administrators about the personnel system and practice of norm personnel policy. The results of the research based on questionnaire filled up by the administrators of İstanbul Metropolitan Municipality and 39 other municipalities situated in Istanbul are presented. The study comes up with the conclusion that the centralised administrative perception which has an impact on the human resources management of the municipalities does not comply with the autonomous structure of the municipalities and a brand new personnel policy is needed. Keywords: Municipality, Human Reseource Management, Norm Staff