Türkiye tekstil endüstrisinde dünyanın önde gelen ülkelerinden biridir. Özellikle hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe dünyapazarında önemli bir yer tutmaktadır. Sektörün pazardaki rekabet avantajını sürdürebilmesi için dünyadaki gelismelerin vedeğisimin belli bir metot çerçevesinde izlenmesi, sektörün sorunlarının sistematik olarak ortaya konulması ve etkin çözümlerüretilmesi gerekmektedir. Bunun nedenle sektörün kuvvetli ve zayıf yönlerinin, fırsat ve tehditlerin ortaya konulmasıkaçınılmazdır. Ancak yapılan literatür taramasında hazır giyim ve konfeksiyon sektörünü bir model çerçevesinde değerlendiren veyönlendiren bir çalısmaya rastlanılmamıstır.Bu çalısmada hazır giyim ve konfeksiyon sektörünü yönlendiren unsurların belirlenmesi ve bu unsurlar ısığında sektöreldeğerlendirmeyi mümkün kılacak sistematik bir değerlendirme modelinin gelistirilmesi amaçlanmıstır. Böylece hazır giyimsektörünü değerlendirmeyi, geleceğe yönelik politika ve stratejiler olusturmayı kolaylastıracak bir yaklasım ortaya konulmustur.Bu kapsamda öncelikle tekstil sektörünün tarihsel gelisimi irdelenmistir. Daha sonra hazır giyim sektörünün değerlendirilmesineyönelik diğer çalısmalar gözden geçirilmistir. Bu kapsamda özellikle DPT ve TÜB?TAK Vizyon 2023 çalısmaları kapsamındayapılan çalısmalar açıklanmıstır.Daha sonra bu tez kapsamında gelistirilen modelin yapısı tanımlanmıs ve modelin her elemanının detaylı bir açıklamasıyapılmıstır. Sonraki bölümde model hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün değerlendirilmesinde kullanılmıstır. Bunun için öncemodelde önerildiği gibi yapılacak olan değerlendirmelerde dikkate alınması gereken değerlendirme unsurları belirlenmis ve buunsurlar ısığında sektörün mevcut durumunun tespiti yapılmıstır. Mevcut durum detaylı bir sekilde ortaya koyulduktan sonrasektörün kritik basarı faktörleri de diyebileceğimiz ?Yönlendirici Unsurlar?belirlenmis ve her biri tek tek açıklanmıstır. Dahasonra her yönlendirici unsur baslığı altında sektörün kuvvetli ve zayıf yönleri ile önündeki fırsat ve tehditler ortaya konulmustur(SWOT Analizi). Yapılan SWOT analizlerinin sonuçlarından strateji önerileri belirlenmistir. Belirlenen stratejilerinuygulanabilmesi için eylem planları hazırlanmıstır. Her eylem planı, yapılacak olan eylemleri, eylemlerin sorumlularını, ölçülebilirnitelikteki hedeflerini ve bu hedeflerin ölçüm yöntemlerini ile ölçüm periyotlarını belirten formlara kaydedilmistir. Önerilenmodel harekât planlarının izlenmesini ve performans değerlendirmesini mümkün kılacak bir yaklasım önermektedir. Bu yollabelirlenen stratejilerin etkinlikleri gözden geçirilebileceği gibi bu stratejilerin yönlendirici unsurlar üzerindeki etkileri gözdengeçirilerek sektörün geleceğe sağlıklı bir sekilde yönlendirilmesi mümkün olabilecektir.Anahtar Kelimeler: Tekstil Sektörü, Hazır Giyim ve Konfeksiyon Sektörü, Değerlendirme Modeli, Yönlendirici Unsurlar,Strateji Belirleme
Türkiye is one of the leading countries of textile industry. It has a great deal of market share of world ready-made clothing sector.In order to sustain its competitive advantage and follow the change and worldwide sectorial developments, there is a need forsystematic assessment of the sector and find out the related problems and produce effective solutions. This assessment shouldinevitably produce strengths and weaknesses of the sector as well as opportunities and threats. This can only be achieved through asystematic and scientifically approved assessment and evaluation procedures. However, an extensive literature survey carried outin this study indicates no well known systematic assessment model.An assessment model which can identify driving forces of the confection sector and allow the proper assessment in the light ofthem was developed. By this mean, a strategic approach which can make it easy to perform situational analysis and help developstrategies and policies for driving the sector toward the futureThe thesis includes first a brief description of historical developments of textile sector in Turkey. Following this, a survey on theassessment of particularly confection sector including State Planning Organization (DPT) and Turkish Science and TechnologyBoard (TUB?TAK) vision 2023 study is reviewed. After that, description of the proposed model and its components is provided.The model basically includes driving forces of the sector and seeks situational assessment.The proposed model is implemented in order to perform an assessment of Turkish ready-made clothing sector. In accordance withthe directions of the model, sectorial situational analysis is performed. Than the list of sectorial driving forces is produced from theresults of these analysis and are explained one by one. And the strengths, weakness, opportunities and threats of sector areproduced for each driving forces. (SWOT analysis). Following this analysis, A set of strategies that can trigger the driving forcesis created. For each strategy an action plan is generated. An action plan consists of possible actions, responsibles who shouldcarry out the those as well as measurable targets that has to be achieved through implementing the actions. The plans also includesmethods and periods of target measurements. All these details of plans are placed the tables which described in the model.The proposed model also provides some highlights and provisions for performance monitoring and improvements. This isintended to review the effectiveness of the proposed strategies and their affects on driving forces identified. The study isconcluded by providing a general overview of the proposed model and the assessment carried out using the model as well aspossible research directions.Keywords: Textile Sector, Readymade Garments, Assessment Model, Drawing Forces, Strategic Planning