Dünyanın ekonomik dengesi okyanuslar ötesi güçlü bir ticarete dayanmaktadır. Günümüzde, dünya ticaretinin yaklaşık %90'ı deniz yoluyla taşınmaktadır. Dünya deniz ticaret yollarının açık olması ülkeler için hayati olup, aynı zamanda küresel bir gerekliliktir. Savaşta ve barışta, dünyanın okyanus ve kıyı suları ticaret ve ulaşımının can damarları olmuşlardır. Dünyanın dengesini bozan 11 Eylül saldırıları tüm devletleri güvenlik konusunda sıkı tedbirler almaya zorlamıştır. Gelecekte gerçekleştirilebilecek deniz güvenliğine yönelik olası saldırılar tüm dünyanın kâbusu hâline gelmiştir. Denizler ve özellikle önemli düğüm noktaları bu kâbusun gerçekleşebileceği en muhtemel eylem alanları olarak değerlendirilmektedir. Türkiye de üç tarafı denizlerle çevrili olması ve dünya üzerindeki yedi stratejik deniz geçiş bölgesinden biri sayılan boğazlara sahip olması nedeni ile muhtemel eylem alanları arasında sayılmaktadır. Burada ticari akışı kesmeden önlem alabilmek en önemli husustur. Deniz güvenliği ile ilgili ilk çalışmalar Amerika Birleşik Devletleri (ABD) liderliğinde 1990'lı yıllarda başlamıştır. Ancak dünyanın üçte ikisini kapsayan ve taşımacılığın yüzde 90'ının yapıldığı denizlerin deniz güvenliği açısından kontrolünün sağlanması sadece bir devletin imkân ve kabiliyetleri ile elde edilemeyecek kadar zor bir iştir. Bunun nedeni, deniz trafiğinin geleneksel olarak karada tesis edilen güvenlik esasları ile kontrol altına alınamamasıdır. Denizlerde en kapsamlı kontrol ve izleme, ancak denize kıyısı olan tüm devletler ve denizcilikle ilgili tüm kamu ve özel kurum ve kuruluşların ellerinde bulunan verilerin paylaşımı ile mümkündür. Ülkemiz de uluslararası alanda konu ile ilgili kuruluşlardaki çalışmalara iştirak etmekte, deniz güvenlik sistemlerine ilişkin uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeleri yapmakta, so-rumluluklar yüklenmekte, gerekli teknik donanımları kurmakta ve konu kapsamında dünya ile bütünleşme çabası göstermektedir. Bu tezde deniz güvenliğine yönelik uluslararası örgütler, organizasyonlar ve özellikle de Türkiye açısından deniz güvenliğine yönelik alınan tedbirlerin yeterliliği üzerinde değerlendirmeler yapılarak proaktif bir yaklaşımla çözüm önerileri oluştu-rulmaya çalışılmıştır.
The world's economic balance of trade is based on a powerful cross oceans. Today, about 90% of world trade is carried by sea. The world maritime trade routes is vital for countries to be open at the same time is a global necessity. War and peace in the world's oceans and coastal waters have been the lifeblood of commerce and transportation. World destabilize the entire state of the September 11 attacks on security are forced to take strict measures. Can be realized in the future is only possible for maritime security this is becoming the nightmare of the entire world. Seas and this nightmare can happen especially important nodes are considered as the most likely areas for action. Turkey is surrounded by sea on three sides and on the earth the seven strategic sea passage con-throat having considered one of the causes of the possible fields of action are to be counted - taste. Here, without inter-rupting the flow of trade is the most important issue to take precautions. The initial work on maritime security of the United States (U.S.) began in the 1990s under the leadership. How-ever, two-thirds of the world, covering 90 percent of transportation is done control of the seas to ensure maritime security in terms of capabilities, with only one state is a difficult task that can not be obtained. The reason for this, the security of maritime traffic and traditional land-based facilities can not be controlled with. The most comprehensive control and monitoring at sea, but all the states that are landlocked and maritime-related organizations and institutions in the hands of the public and private sharing of data possible. Our country in the international arena issues related organizations work in to participate in the marine security systems relating to international and national legislation to make to his responsibilities and the necessary technical equipment to build and program context in-tegration with the world is committed. In this thesis, maritime security for the international organizations, organizations and especially Turkey in terms of maritime security taken for precuations of the qualification on the assessments done in a proactive manner the solution proposed attempted to establish.