dc.contributor.advisor |
Profesör Doktor Musa Eken |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-10T11:25:42Z |
|
dc.date.available |
2021-03-10T11:25:42Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
Özcan, Lütfi. (2013). Tanzimat dönemi yönetim anlayışı. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/77487 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Kamu yönetimi genel anlamda yönetimin özel bir biçimidir ve 19. Yüzyıl, kamu yönetimi açısından bir dönüm noktası niteliğindedir. Bu yüzyılda Avrupa?da merkeziyetçilik ülke kamu yönetimlerinin genel karakteristiği oluşturmaktadır. Avrupa?yı bu merkeziyetçiliğe taşıyan etmenler ise ekonomik alanda merkantilizm ve onun yönetime yansıyan sonucu kameralizmdir. Bunların yanında Fransız İhtilali?nin etkisi daha büyük olmuştur. Avrupa?daki bu durum kaçınılmaz bir şekilde Osmanlı devletini de etkilemiştir. Gerek bu etkilenme sonucu gerekse devletin içinde bulunduğu zor şartlar birtakım reform çabalarını söz konusu etmiştir. Devletin eski gücünü kaybetmesi, kurumlarında yaşanan değişim sancısı ve Avrupalı devletlerin baskısı Osmanlı?yı bir hayli zor duruma sokmuştur. İçinde bulunduğu zor şartlara çözüm bulmak ve dış baskıların etkisini bertaraf etmek amacıyla Osmanlı devlet ricali reform çalışmalarına girişmiştir. Reform politikalarının genel karakteristiğinin merkeziyetçilik olduğu görülmektedir. Fakat bu merkeziyetçilik sadece bir örnek alma değil, İmparatorluğa özgü özellikler gösteren bir merkeziyetçiliktir. Bu aşamada bu politikaları belirleyenler kimlerdir? Hangi düşünce ve maksatlarla reformları gerçekleştirmişlerdir? Etkilenmiş oldukları olaylar ve düşünceler nelerdir? Siyasi anlamda ve dış ilişkiler alanında daha çok İngiltere ile muhatap olunmasına rağmen niçin yönetsel alanda Fransız Merkeziyetçiliği reformlarda ağırlığını hissettirmektedir? Bu soruların cevabı şüphesiz zamanın reform çalışmalarını yapan, kararları alan ve uygulayan devlet adamlarının yönetim anlayışlarının ortaya konulmasında yatmaktadır. Bu noktadan hareketle, çalışmada öncelikle, Fransa?da siyasal ve yönetsel anlamda yaşanan gelişmeler ele alınmıştır. Sonrasında ise, Osmanlı?da dönemin yönetim anlayışını yazmış oldukları eserlerde dile getiren devlet adamları üzerinden, klasik dönemde, modern sisteme geçiş sürecinde ve Tanzimat döneminde yönetim anlayışı üzerinde durulmuştur. |
|
dc.description.abstract |
Public administration is a special form of management in general and 19th Century was a turning point in terms of public administration. Centralization has been the general characteristic of this century in terms of national public administrations in Europe. As for centralization in Europe with the factors mercantilism in economic area and its reflection to administration area have been cameralism. In addition to these French Revolution effects were greater. This situation in Europe inevitably affected the Ottoman Empire. Some reform efforts has question both as a result of this involvement and the difficult conditions in state. Loss of former power of the state, throes of change in institutions and pressure from European states put into a great deal of difficult situation Ottoman Empire. Find a solution to the difficult conditions and in order to eliminate the effect of external pressure the Ottoman government embarked on reform efforts dignitaries. Centralization is seen as the characteristics of the reform policies. But this is not just a sampling of centralism, but centralism showing the features specific to the Empire. So at this stage, Who are the policy makers at this stage? With which thoughts and purposes they carried out the reforms? What are events and thoughts they influenced by? Despite having more relations with Britain in the political sense and in the field of external relations, why French centralism felt the weight in administrative reforms? Without a doubt the answers of these questions lies in to prove, statesmen administration approaches who took decision and implemented in the reform movement. Based on this point, in the current study, we firstly addressed the political and administrative developments in France. Then secondly we elaborated the administrative perspective of the classical, transition to modern system and the Tanzimat periods, in Ottoman Empire. We will deal with this topic through the written works of statesmen. Keywords: PublicAdministration, Centralism, Tanzimat, Reform |
|
dc.format.extent |
VII, 365 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Kamu yönetimi |
|
dc.subject |
Merkeziyetçilik |
|
dc.subject |
Tanzimat |
|
dc.subject |
Reform |
|
dc.title |
Tanzimat dönemi yönetim anlayışı |
|
dc.type |
TEZ |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Özcan, Lütfi |
|
dc.relation.publicationcategory |
doctoralThesis |
|