dc.contributor.advisor |
Profesör Doktor Mehmet Barca |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-10T11:25:34Z |
|
dc.date.available |
2021-03-10T11:25:34Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
Yıldırım, Mustafa. (2013). Stratejik grup bağlamında firmaların strateji algılarını etkileyen faktörlerin araştırılması : mobilya sektörü örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/77474 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu tez çalışmasının sorunsalı ?Aynı stratejik grup içerisindeki firmalar arasında bu firmaların davranışlarına (stratejisine) kaynaklık eden firma veya piyasa temelli değişkenler homojenlik sergiliyor mu?? şeklinde ifade edilebilir. Sorunsalın odaklandığı görgül alan Türkiye?deki mobilya endüstrisidir. Araştırmaya temel olan iki adet ana araştırma sorusu bulunmaktadır. Bunlardan ilki ?Aynı grup içerisindeki firmaların benzer şeklide davranacakları/homojenlik varsayımı temel alındığında, gruplara özgü stratejik davranışlara temel teşkil eden strateji algıları hangi okulun izlerini taşıyor? İkinci araştırma sorusu ise,??bu algılar gruplar arasında farklılık gösteriyor mu? şeklinde ifade edilebilir. Bu soruları araştırırken, tipoloji ayrımını yapabilmek için Miles ve Snow'un (1978) tanımlaması, firma davranışına kaynaklık eden strateji algısının tanımlanması ise ?pozisyon okulu? ve ?kaynak temelli okul? temel alınmıştır. Araştırmada evren Türkiye mobilya sektöründeki orta ve büyük ölçekli firmalar olarak belirlenmiştir. Veri edinme yöntemi olarak anket tercih edilmiştir. Evrenin 327 firmadan oluştuğu bu araştırmada Mart 2013-Haziran2013 tarihleri arasında İstanbul, Ankara, Bursa, Kocaeli, Adana, Çanakkale, Sakarya ve Kayseri?de toplam 70 adet tepe yöneticiye ulaşılmış ve firmaları temsilen bu yöneticilere anket uygulanmıştır. Bu anketlerden 62 tanesi analiz için uygun bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre mobilya endüstrisi içerisinde Miles ve Snow?un (1978) tipolojisinde yer alan firma tiplerinden üçüne rastlanmıştır. Bunlar savunmacı, atılgan ve analizci tiplerdir. Analizler savunmacı ve atılgan tipteki grupların üyesi olan firmaların daha çok kaynak temelli bir strateji algısına sahip olduklarını göstermiştir. Bununla birlikte analizci grupta yer alan firmalar endüstri odaklılık eğilimi de göstermekle birlikte daha çok kaynak yönelimli bir strateji algısı göstermişlerdir. Ancak bu iki eğilim arasındaki fark görece düşüktür. Bu sonuçlar araştırmacıda, strateji algısının oluşmasında mobilya endüstrisinin doğasından kaynaklanan bazı özelliklerin etkili olabileceği kanaatini oluşturmuştur. Anahtar Kelimeler: Firma Davranışı, Stratejik Grup, Strateji Tipolojileri |
|
dc.description.abstract |
The problematic of this thesis can be mentioned as ?are the firm based or market based variables that are the sources of strategic behavior of the firms in the same strategic group, homogenous??. The empirical focus of this problematic is the furniture industry in Turkey. There are two basic research questions in this context. The first is?when we assume that the firms in the same strategic groups will behave in a similar way, in that case which school reflects the strategic perception of the firms that are the sources of their behavior?? The second basic research question is ?does that perception have difference between the groups??For the empirical research, we take the typology of Miles and Snow (1978) regarding the typology part; whereas we take the ?position? and ?resource based? schools regarding the strategy perception part. The main sample of the research was described as the large enterprises in the furniture industry in Turkey. We chose survey forms as the data gathering tool. In this research the main sample was consisted of 327 firms where as we reached 70 top managers o furniture firms in İstanbul, Ankara, Bursa, Kocaeli, Adana, Çanakkale, Sakarya and Kayseri, and applied the survey form to these managers as the representatives of their firms. 62 of the replied surveys were proper for the statistical analysis. According to the findings of the research, three of the typologies of Miles and Snow (1978) were found in the furniture industry in Turkey. These are the defender, prospector and analyzer. Analysis displayed that the members of the defender and prospector typology groups have a resource based strategy perception. Besides the firms in the analyzer typology group display industry orientation but have a mainly resource based strategy perception. The differences between these two tendencies are relatively low. These results made the researcher think that the formation of strategy perception is effected by some characteristics of the furniture industry. Keywords: Corporation Behavior, Strategic Group, Strategy Typologies |
|
dc.format.extent |
VIII, 147 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Firma davranışı |
|
dc.subject |
Stratejik grup |
|
dc.subject |
Strateji tipolojileri |
|
dc.title |
Stratejik grup bağlamında firmaların strateji algılarını etkileyen faktörlerin araştırılması : mobilya sektörü örneği |
|
dc.type |
TEZ |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Yıldırım, Mustafa |
|
dc.relation.publicationcategory |
doctoralThesis |
|