Günümüzde gelir dağılımındaki adaletin sağlanması ve bunun yanında sürdürülebilir bir ekonomik büyümenin gerçekleştirilebilmesi hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerin temel amaçlarının başında gelmektedir. Eğitim hizmetleri için yapılan harcamalar ise gelirin yeniden dağılımında bir araç olması, ekonomik büyüme ve kalkınmada önemli bir fonksiyon üstlenmesi nedeniyle önemlidir.Bu çalışmanın amacı 1980-2008 dönemi için eğitim harcamaları, ekonomik büyüme ve gelir dağılımı arasındaki uzun dönemli ilişkiyi güncel ve kapsamlı değişkenler ile kuramsal ve ampirik olarak araştırmaktır. Çalışmada belirlenen amacı gerçekleştirmek için kurulan hipotezler, ilk olarak kuramsal olarak değerlendirilmiş, daha sonra Panel Eşbütünleşme, Panel FMOLS, Panel DOLS ve Panel Nedensellik metotlarını ile araştırılmıştır.Teoride ortaya konulan yaklaşımlarda, eğitim harcamalarının ekonomik büyümeyi etkilediğini, aynı zamanda eğitimin kişisel gelir artışı ve gelir dağılımı üzerinde de pozitif etkisi olduğu ifade edilmektedir.Ampirik analizde yapılan Pedroni, Kao ve Johansen Fisher eşbütünleşme analizleri sonucunda uzun dönemde ekonomik büyüme, gelir dağılımı ve eğitim harcamaları değişkenleri arasında eşbütünleşme ilişkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Eşbütünleşme ilişkisinin katsayıları üç farklı model için ayrı ayrı Pedroni (2000, 2001) tarafından geliştirilen FMOLS yöntemi ve DOLS yöntemleri kullanılarak tahmin edilmiştir. Amprik analizde son olarak değişkenler arasındaki kısa ve uzun dönem panel nedensellik ilişkisi araştırılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre;??Kamu eğitim harcamalarının artması verimliliği artırarak ekonomik büyümeyi artırmaktadır? hipotezi, Panel FMOLS, Panel DOLS ve Panel Nedensellik sonuçlarına göre doğrulanmaktadır.??Kamu eğitim harcamalarının artması durumunda daha adil bir gelir dağılımına ulaşılabilmektedir? hipotezi, Panel FMOLS, Panel DOLS ve Panel Nedensellik sonuçlarına göre doğrulanmaktadır.??Ekonomik büyüme bütçe imkânlarını artırarak eğitime yönelik daha fazla kamu harcaması yapılmasına imkân sağlamaktadır? hipotezi, Panel FMOLS, Panel DOLS ve Panel Nedensellik sonuçlarına göre doğrulanmaktadır.??Gelir dağılımının daha adil bir hale gelmesi eğitime yönelik daha fazla kamu harcaması yapılmasına imkân sağlamaktadır? hipotezi Panel FMOLS, Panel DOLS ve Panel Nedensellik sonuçlarına göre doğrulanmaktadır.??Ekonomik Büyüme arttıkça gelir dağılımı daha adil hale gelmektedir? hipotezi, Panel FMOLS, Panel DOLS ve kısa dönem Panel Nedensellik sonuçlarına göre doğrulanamazken uzun dönem Panel Nedensellik sonuçlarına göre doğrulanmaktadır.Ampirik analizin ortaya çıkardığı sonuçlar, öne sürülen hipotezler açısından değerlendirildiğinde, çalışmada ?kamu eğitim harcamaları, ekonomik büyüme ve gelir dağılımı arasında uzun dönemli bir ilişki? olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
At the present time achieving equity in the distribution of income and sustainable economic growth are two main goals that both developing countries and developed countries pursue. Education expenditures are an important instrument to reach an equal income distribution and to have sustainable economic growth and economic development.The purpose of this study is to investigate the long-run relationship among education expenditures, economic growth and income distribution in the 25 OECD countries over the period from 1980 to 2008 by using updated and extensive variables and utilizing theoretical approach and the Panel cointegration, Pedroni DOLS, Panel FMOLS, Panel Causality methods.Theoretical approaches show that education expenditures affect economic growth, personal income and income distribution positively.Pedroni, Kao and Johansen Fisher Panel cointegration results show that there is a long-run relationship among education expenditures, economic growth and income distribution in the long-run. The coefficients of panel cointegration are estimated by using Panel DOLS and Panel FMOLS methods which are developed by Pedroni (2000i 2001). Also in this study the short-run and long-run panel causalities are investigated. According to results of this study;?The hypothesis that ?Increase in public education expenditures enhances economic growth by raising productivity? is supported by Panel FMOLS, Panel DOLS and Panel Causality test.?The hypothesis that ?Increase in public education expenditures helps to reach a more equal income distribution? is supported by Panel FMOLS, Panel DOLS and Panel Causality test.?The hypothesis that ?Economic growth enhances the public budget resources and this in turn helps to allocate more resources for public education expenditures? is supported by Panel FMOLS, Panel DOLS and Panel Causality test.?The hypothesis that ?An equal income distribution helps to allocate more resources for public education expenditures? is supported by Panel FMOLS, Panel DOLS and Panel Causality test.?The hypothesis that ?A rise in the economic growth helps to reach more equal income distribution? is not supported by Panel FMOLS, Panel DOLS and Panel short-run Causality test. It is supported only by Panel long-run Causality test.The findings of this study provide strong evidence on the existence of significant relationship among education expenditure, economic growth and income distribution in the long-run.