dc.contributor.advisor |
Doçent Doktor Hamza Al |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-10T11:25:00Z |
|
dc.date.available |
2021-03-10T11:25:00Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.citation |
Demirel, Demokaan. (2012). Yeni sağ ve kamu yönetimi reformları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/77402 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Kamu yönetimi 1980 sonrası önemli değişikliklere maruz kalmıştır ve geleneksel yapısından gitgide uzaklaşmıştır. Bu değişim sürecinde yeni sağın siyasal bir akım olarak etkisi büyüktür. Yeni sağ politik olarak savunduğu ilkeleri küreselleşme ve yeni kamu yönetimi aracılığıyla kamu yönetimi reformları şeklinde somutlaştırmaktadır. Bu iki araç sayesinde devleti küçültme amacına uygun güçlü ve etkin, ekonomik rasyonalite mantığına göre işleyen bir kamu yönetimi yapısı oluşturulmaktadır.Bu araştırma siyasetin kamu yönetimi politikalarını yönlendirme ve etkilemedeki rolünü açıkça ortaya koymaktadır. Yeni sağın ideolojik arka plânının kamu yönetimi reformları üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırmanın amacı, 1980 sonrası gerçekleştirilen biçim ve içerik açısından kapsamlı kamu yönetimi reformlarının yeni sağ içeriğe dayandığını kanıtlamaktır. Çalışma yeni sağın kamu yönetimini nasıl ve ne biçimde etkilediği, bu etkileşimin vatandaş taleplerine uygun olup olmadığı, yapılan reformların kamu hizmetlerini nasıl şekillendirdiği soruları üzerinde odaklanmıştır. Araştırma metodolojik olarak teoriktir ve kavramsal incelemelere dayanmaktadır. Bu teorik kapsamı ülke örnekleriyle pratik açıdan da ele almıştır.Çalışmada ilk bölümde yeni sağın teorik çerçevesi çizilmiştir. Yeni sağın üçüncü yol yaklaşımına etkisi açıklanmıştır. Yeni sağın kamu yönetimi reformlarında kullandığı iki işlevsel araç olan küreselleşme ve yeni kamu yönetimi anlayışı ayrıntılarıyla ortaya konmuştur. İkinci bölümde yeni sağın ilk ortaya çıktığı ülkeler olarak İngiltere ve Amerika incelenmiştir. Aynı zamanda sol bir siyasal iktidar öncülüğünde yeni sağ kaynaklı reformlar gerçekleştiren Avustralya ve Yeni Zelanda analiz edilmiştir. Üçüncü bölüm Türkiye'de 1980 askeri darbesi sonucu Turgut Özal'la girilen yeni sağ süreci ele almaktadır. Ardından 2002 genel seçimleriyle iktidara gelen AK parti dönemi incelenmektedir. AK parti kamu yönetiminde geniş kapsamlı birçok reform yapmıştır. Muhafazakâr demokrat kimliğiyle tipik yeni sağ bir parti görünümündedir.Çalışma sonucunda yeni sağ politikaların kamu yönetiminde köklü değişiklikler gerçekleştirdiği görülmektedir. Ekonomi alanında başlayan bu değişim süreci kamu yönetiminin hemen hemen her alanına (sağlık, sosyal güvenlik, eğitim, iskân, yerel yönetimler, kamu yönetiminde etik ve şeffaflık, e-devlet vb.) yayılmıştır. Böylece ulusal kamu yönetimleri piyasalaşma, özelleştirme / deregülasyon politikalarıyla işletmesel bir özel sektör mantığına sahip kılınmıştır.Anahtar Kelimeler: Yeni Sağ, Üçüncü Yol, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı, Kamu Yönetimi Reformu, Piyasalaşma. |
|
dc.description.abstract |
Public administration has to be subjected to important changes after 1980 and it has gone away from its traditional structure. The new right, as a political style, has an important role in this change process. The new right has concretized its political principles through globalization and new public management under public administration reforms. Thanks to this the two means, it has formed a public administration structure which works for appropriation to minimalize state aim according to strong, effective and economic rationalization as logical.This study exhibits clearly politics role which affects and directs public administration policies. It examines the new right?s background effects on the public administration reforms. This study?s aim proves to be carried out the point of view of content and form comprehensive public administration reforms lean on the new right content. This thesis has focused on questions about how and in which forms the new right has affected the public administration, whether this interaction is appropriate for the citizens? requests or not, being carried out reforms how a form gives to public services. This thesis prefers the theoretical approach and depends upon conceptual examinations. It supports this theoretical approach with practices through examining country profiles.The new right?s theoretical frame has been drawn at the study?s first chapter. In this chapter, the impacts of the new right on the third way approach have been explained. It has been exhibited in details that globalization and new public management are used public administration reforms as functional means by the new right. UK and USA have been examined at the second chapter which the new right political style has gone further in these countries. Also, Australia and New Zealand have been analyzed which those countries have been realized reforms originating from the new right thought under a left political power leading. The third chapter has considered the new right period in Turkey which being came into by virtue of 1980 militarist coup through Turgut Özal. After that AK party period has been examined that AK party has come into power with 2002 general election. AK party has made a lot of reforms having a wide content at the public administration. It has a new right party appearance with its conservative democratic identity.At the end of this thesis, it has been argued that the new right policies managed to realize radical changes at public administrations of major industrialized countries. First of all beginning on the economical ground, this change period has been spread almost to every aspects of public administration (health, social security, education, housing, local governments, ethics and openness, e-government, etc.). In this way, national public administrations have been made owner of a managerial private sector reason through marketization, privatization and deregulation policies.Keywords: The New Right, The Third Way, New Public Management, Public Administration Reform, Marketization. |
|
dc.format.extent |
VIII, 316 yaprak : şekil ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Yeni sağ |
|
dc.subject |
Üçüncü yol |
|
dc.subject |
Yeni kamu yönetimi anlayışı |
|
dc.subject |
Kamu yönetimi reformu |
|
dc.subject |
Piyasalaşma |
|
dc.title |
Yeni sağ ve kamu yönetimi reformları |
|
dc.type |
TEZ |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Kamu Yönetimi |
|
dc.contributor.author |
Demirel, Demokaan |
|
dc.relation.publicationcategory |
doctoralThesis |
|