dc.contributor.advisor |
Doçent Doktor Selahattin Karabınar |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-10T11:24:50Z |
|
dc.date.available |
2021-03-10T11:24:50Z |
|
dc.date.issued |
2010 |
|
dc.identifier.citation |
Tecimer, Yalçın. (2010). Halka açık şirketlerde muhasebe kültür değerlerine yönelik bir araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/77355 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Teknolojinin ve iletişimin gün geçtikçe ilerlemesi, dünya'yı daha da küçültmüş, toplumların, şirketlerin ve hatta bireylerin üzerinde de büyük etkileri olmuştur. Şirketler ayakta durabilmek için uluslararası iş birliğine gitmek zorunda kalmıştır. Bugün pek çok şirket dünyanın dört tarafına yayılmış ve pek çok kültürden gerek çalışan personel gerekse müşteri edinmiştir. Bu geniş yelpazede muhasebe değerlerinin de her birey ve toplumda farklı yorumlanması kaçınılmazdır. Bu çalışmanın amacı da halka açık şirketlerde muhasebe kültürünün nasıl konumlandığını ortaya koymaktır.Çalışmada sonucu elde edebilmek için anket yöntemi kullanılmıştır. Türkiye' nin halka açık şirketlerinin muhasebecilerine uygulanan ve 19 sorudan oluşan anket sonuçları değerlendirmeye alınmıştır. Anket yedi ölçekli ? LİKERT ? ölçeğine göre hazırlanmıştır. Likert ölçeğinde Tamamen Katılıyorum' dan, Hiç Katılmıyorum'a kadar yedi adet seçenek sunulmuştur. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 10.0 programıyla analiz edilmiştir. Bu kapsamda elde edilen veri setine faktör analizi, varyans analizi (ANOVA), korelasyon analizi uygulanmış ve dağılım grafikleri incelenmiştir. Bu anket uygulamalarında katılımcıların hangi muhasebe değerine yönelik bir görüş bildirdikleri, elde edilen oranlarla belirlenmiştir. Statükoculuğa karşı profesyonellik, Gizliliğe karşı şeffaflık, Tekdüzeliğe karşı esneklik, Tutuculuğa karşı iyimserlik ve Yetkinlik ele alınan muhasebe değerlerini oluşturan beş değerdir. Anket sorusunun kategorisi bu beş değerden birini ölçmeye yönelik olmakla beraber elde edilen oranda katılımcıların bu değerin hangi ilkesini benimsediğini göstermektedir.Yapılan çalışma sonucunda kültür yapısı ve toplum değerlerinin verilen cevaplarda çok etkili olduğu ve bazı önermelerde en önemli kriter olduğu saptanmıştır.Muhasebeciler kendilerini tutucu, tekdüzeci, zaman zaman azda olsa esnek ve şeffaflıktan yana tanımlamaktadırlar. Muhasebecilerin yüksek bir profesyonellik düzeyinden bahsettiği ve mesleki yargı noktasında kendilerini eğitimli, tecrübeli, ehliyet sahibi ve dürüst insanlar olarak gördükleri diğer önemli bir noktadır. |
|
dc.description.abstract |
The improvement of technology and communication gradually has made the world smaller, and it has a big influence on companies and even on individuals. Companies have been pushed into international collaborations in order to survive. Today many companies have spread out all over the world and gained both a lot of working personnel and customers from different cultures. It is inevitable for accounting values to be interpreted differently by each individual and community in this extensive spectrum. In this study the position of the existent accounting culture in companies offered to public was investigated.Survey method has been used to achieve the objective in this study. The survey, composed of 19 guestions, was conducted to the accountants of companies of Turkey offered to public and the results were taken into consideration for the study. This survey was prepared according to seven scaled ?LIKERT? scale system. In LIKERT scale, seven choices were presented from I Totally Agree to I Totally Disagree. The data obtained has been analyzed by SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 10.0 program. Factor analysis, variance analysis (ANOVA), correlation analysis and frequency analysis have been applied to those data and graphics were examined. In this survey study, it is determined with achieved percentages in what value of accounting system the participant declared an opinion. Professionalism versus supporting the status quo, transparency versus Secrecy, flexibility versus Uniformity, optimism versus Conservatism and Competency are five values composing accounting values handled. The category of the survey question is aimed to assess one of these values and the percentage achieved shows what principle of this value the participant adopted.The results of the study revealed that structure of the culture and the social values were the important parameters in the answers given and in some criterions they are the most important positions.Accounters identify theirselves as conservative, uniform, flexible in some times and on the side of transparency. Accounters mention about high professional levels and on the justice profession, it is an important point that accounters see theirselves as well educated, expert, capable and honest people. |
|
dc.format.extent |
XI, 138 yaprak ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Muhasebe Değerleri |
|
dc.subject |
Halka Açık Şirketler |
|
dc.subject |
Kültür |
|
dc.title |
Halka açık şirketlerde muhasebe kültür değerlerine yönelik bir araştırma |
|
dc.type |
TEZ |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Muhasebe ve Finansman |
|
dc.contributor.author |
Tecimer, Yalçın |
|
dc.relation.publicationcategory |
doctoralThesis |
|